~ Sárga könyves út ~

2019. szeptember 18., szerda

Lőrinc László: 25 szelfi az Árpád-korból – Blogturné


Vajon hogy fér meg egymás mellett a modern technológia és a történelem, a facebookozás és az Árpád-házi királyok? Nos, Lőrinc László történelemtanár rendhagyó ismeretterjesztő könyvéből kiderül, ahogy az is, hogy vajon milyen szelfiket posztoltak volna múltunk híres alakjai életük meghatározó eseményeiről. A Kolibri Kiadó gondozásában megjelent, alapvetően iskolásoknak készült kötet az idősebb generáció számára is nagyon szórakoztató lehet, a blogturné három állomásán bloggereink is megosztják veletek, mit szerettek benne. Játsszatok velünk, és nyerjetek egy példányt belőle! 

Lőrinc László 25 szelfi az Árpád-korból című könyvét azért szerettem volna elolvasni, mert szeretem a történelmet, és nagyon tetszenek azok a mostanában megjelenő könyvek, amelyek próbálják a múlt történéseit érdekesen, újszerűen elmesélni úgy, hogy az ember észre se vegye szórakozás közben, hogy éppen tanul. Több ilyen céllal írt könyvet is olvastam már, de egy magyar szerzős, magyar történelemről (is) szóló könyv külön felkeltette az érdeklődésemet.

Ami tetszett

1. Friss, fiatalos, modern

A könyvben található fejezetek mindegyikéhez tartozik egy megrajzolt, "mi lett volna, ha régen is lett volna fényképezős okostelefon" szelfi. Ezt egy facebookos üzenetváltás követi a történelem létező vagy kitalált szereplői között, majd egy kis "hogy volt, hogy nem volt..." magyarázat az adott személyekről, történésekről és segítség a beszélgetésük értelmezéséhez.

A modern, friss érzést nemcsak a szövegek stílusa adja, hanem maga a forma, amibe a fejezeteket öntötte a szerző. A szelfi, a facebookos szleng, szmájlik és egyéb apróságok mind olyasmik, amik láttán még egy felnőtt is otthonosan érzi magát olvasás közben, egy fiatalról nem is beszélve. Jókat lehet kuncogni azon, hogy történelmi alakok, királyok, papok, királynék és hasonló személyek poénosan, a mai netes beszédmodort használva mondják el, mi is történt régen, kik ők, milyen csatára készülnek, kihez adták feleségül stb.

Hála az égnek, mivel töri szakos (is) voltam az egyetemen, ezért ha nem is 100%-osan, de pont eléggé ismertem ahhoz ezt a korszakot, hogy értsem a poénokat, utalásokat. És ha valamit mégsem értettem teljesen, segített a szöveg és történések értelmezésében a kommentváltás utáni "Hogy volt, hogy nem volt..." rész magyarázata, amelyből megtudhattam, mi történt ténylegesen az adott történelmi eseménynél, és mi az, amit ezen könyv írója csak hozzáköltött a történésekhez.

Ezekben a magyarázatokban rengeteg érdekességet találtam, néhány olyat is, amelyről korábban még én sem hallottam, tanultam. Egy felsős általános iskolásnak vagy gimnazistának is biztosan sok új ismeretet adnának.

2. Változatosság

A személyek, akiknek a szelfijei alatt olvashatjuk a kommentváltásokat, elég változatos képet nyújtanak. Királyok, királynék, papok, egyszerű emberek, híres személyek rokonai és idegenek, nők és férfiak, valós történelmi személyiségek és az író által kitaláltak mind megjelennek a kis párbeszédekben.

Ezen kívül a témák is változatosak. Olvashatunk csata előtti készülődésről, férjhez adott királynék panaszairól, a tihanyi alapítólevél megírásáról és krónikaírásról, honfoglalásról és sírfosztásról is. Sőt, még arról is, hogy milyen állatokat kedveltek és tartottak házi állatként az adott korszakban.

Én az a típus vagyok, aki sosem lapoz előre egy könyvben, ezért minden egyes fejezet végén kíváncsian vártam, hogy a következő fejezet miről is fog szólni, kinek a szelfijét, kommentjeit láthatjuk, olvashatjuk majd, és kikkel fog beszélgetni.

3. Kedvenc

A legjobban a tihanyi apátság alapítóleveléről szóló fejezet tetszett, mert nagyon jót nevettem a kommentváltásnál azon, amikor Miklós főpap rájön, hogy magyarul írt latin betűkkel. Itt a fogalmazásmódja, a szmájli, amit használ, annyira átadja a Facebook-beszélgetések hangulatát. Más témában, de én is már olvastam hasonló megnyilvánulást a valósában, amikor valaki rájött, hogy véletlenül elszúrt valamit, és mekkora "hülye" volt. Ez volt számomra a legmókásabb és legélethűbb rész.

Kiknek ajánlom a könyvet?

Mindenkinek, aki szeretne kuncogva tanulni, és aki szereti, ha a múlt vegyül a jelennel, és valami humoros, érdekes, újszerű dolog jön létre belőlük.

Értékelés: IMÁDOM.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet: KATT 


Nyereményjáték:

Mostani feladványunkban a könyv- és az Árpád-kor- egy-egy szereplőjét bújtattuk el az értékelések sorai közé. A feladatotok, hogy megtaláljátok a kiemelt betűket, és a helyes sorrendbe téve beírjátok őket a rafflecopter doboz megfelelő helyére.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

09.18. Spirit Bliss Sárga könyves út
09. 20. Olvasónapló


Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése