A Móra Kiadónak köszönhetően ezúttal egy Klassz könyvek kezdő olvasóknak turnét tartunk. Ennek keretében a Már tudok olvasni, a Rém jó könyvek, valamint a Harisnyás Pippi-könyvek közül mutatunk be nektek néhányat. Ezek a kis mesék az olvasni tanuló gyerekeket segítik a betűk világának megismerésében, miközben szórakoztatják is őket. Öt bloggerünk mondja el ezúttal a véleményét ezekről a mesekönyvekről, és természetesen ti is nyerhettek a könyvek közül saját példányt.
Miért választottam ezeket a könyveket?
Nos, magyartanár végzettséggel – bár nem dolgozom a szakmámban – nagyon érdekelnek azok a mesekönyvek, amik nemcsak szórakoztatnak, hanem akár okítanak is. Ebben az esetben elsősorban az olvasásra. Kíváncsi voltam, hogy miképpen épülnek fel ezek a mesék, a történeteken kívül milyen érdekességek találhatók a könyvekben, miféle illusztrációkkal próbálják felkelteni a gyerekek érdeklődését.
Véleményem a könyvekről
Egy 1. szintű és két 2. szintű mesekönyvet olvastam el, amelyek a még csak most tanuló, valamint a rövid ideje olvasni tudó gyerekekhez szólnak. Az 1. szintű könyvek esetében 1–3 sor van egy oldalon, rövid szavakból áll a történet, amelyek ismétlődnek, nagy a betűméret, sok az illusztráció, és szótagolással segítik az olvasást. A 2. szintű könyvek esetében már 4–10 sor van oldalanként, több fejezetből áll egy mese, tartalmaz egyszerű és bővített mondatokat és hosszabb szavakat is, és körülbelül azonos arányban találkozhatunk szöveggel és rajzzal az oldalakon. Ezekben szómagyarázatot is fellelhetünk, és természetesen a bonyolultabb szavaknál előkerül a szótagolásos módszer is.
1. szintű könyvként Tamás Zsuzsától a Türkiz, a tűzoltó című mesét választottam. A mese egy kis sárkányról szól, aki nem tud úgy tüzet fújni, mint a testvérei, lángok helyett víz jön a szájából. Nagyon szomorú eleinte amiatt, hogy ő más, ezt egyfajta gyengeségnek gondolja, mígnem egy lángoló szalmabálának köszönhetően rájön, hogy a képessége áldás, amivel akár életeket is menthet.
A mese nyelvileg tényleg nagyon egyszerű, az olvasni tanuló legkisebbek gyakorolhatnak a segítségével. Segíti őket, hogy oldalra szótagolva is ki van írva néhány érdekesebb szó. A betűk mérete, az illusztrációk is pont megfelelők ennek a korosztálynak. Ami igazán tetszik, hogy bár a mese egyszerű, mégis fontos tanulságot ad át: ha más vagy, mint a többiek, az nem feltétlenül rossz. A különleges tulajdonságod lehet előny is, ha megfelelően tudod használni. Fogadd el önmagad, és gyere rá, hogy amiben más, különleges vagy, miképpen fordíthatod a javadra.
A könyv végén két feladatot találhatunk, az egyik a memóriát segíti, valamint színezésre ad lehetőséget, a másik egy egyszerű kis rejtvény, ami szintén azt vizsgálja, mennyire tud visszaemlékezni a gyerkőc az olvasottakra. Aranyos matricák és egy díszoklevél is található a könyvben jutalomként, hogy az adott gyerkőc képes volt önállóan elolvasni a könyvet.
2. szintű könyvként először is Stiglincz Milántól a Kincskeresés Nagymarosont olvastam el. A cím keltette fel az érdeklődésemet, mert kíváncsi lettem, mennyire izgalmasan lehet megírni egy kincskeresést a legkisebbek számára.
A történet Lujziról és Boriszról szól, akik unokatestvérek, és együtt töltik a nyarat Nagymaroson. Borisz apukája elejt nekik egy megjegyzést valamiféle elrejtett aranyról, amit ők is meg akartak keresni gyerekként, de végül ez elmaradt. Lujziék elhatározzák, hogy majd ők megtalálják a kincset. Végigjárják a környéket, érdekes kalandokba keverednek, közben többféle "aranyra" is rábukkannak, hogy aztán ott találják meg a legjobbat, ahol nem is gondolták volna.
A szöveg itt már valóban bonyolultabb, és a történet is összetettebb. Őszintén szólva, ezt a szintet már én is élveztem felnőttként. Aranyos volt a sztori, kíváncsian vártam, hogy legközelebb miféle "arannyal" találkoznak majd a gyerekek. Tetszett, hogy a költővel való beszélgetés során játékos pluszfeladatot kaptak mind a főszereplők, mind az olvasó gyerekek azzal, hogy ki kellett találniuk a versikék végén a rímeket.
A szótagolás továbbra is megmaradt az oldalak szélén, hogy segítsék az olvasást a gyerekeknek, valamint újdonságként bekerült az utolsó oldalak egyikére egy szómagyarázat rész, ami a furcsább, gyerekek számára esetleg nem ismert kifejezéseket megmagyarázza. Természetesen ezúttal is kerültek a könyv végébe játékok, szám szerint három. Az első kis versikés, amiben ugyanúgy egy állatot kell megfejteni, mint a mesében, ám ezúttal matrica is tartozik a megfejtéshez. A második ismét egy keresztrejtvény, ami segít visszaidézni a történetet. Végül pedig össze kell párosítani a nyomozás során felbukkanó embereket a hozzájuk tartozó tárgyakkal. A matricák és a díszoklevél ezúttal sem maradhat el jutalom gyanánt.
A második 2. szintű könyv Miklya Luzsányi Mónikától a Zűrös Zénó. Ebben az esetben megint a cím volt az, ami miatt el akartam olvasni a mesét. Kíváncsi lettem, hogy Zénó vajon mitől zűrös... A főszereplő kisfiú, Zénó, egyáltalán nem rossz gyerek, sosem akar semmi bajt okozni, mégis valahogy mindig zűrbe keveredik. Katicák, "feltuningolt" autó, bonyolult jelmezkérés... Zénó többféle kalamajkának is a részesévé válik, amik szórakoztathatják, megnevettethetik az olvasókat. A történet itt is már összetettebb, kalandosabb, a szövegből is több van, bonyolultabb szavakkal. Az olvasást természetesen segíti a szótagolási módszer, a megértést pedig a könyv végén található szómagyarázat.
A három feladat közül ezúttal az egyik számolási, a másik a színek felismerését segíti, az utolsóban pedig színezni kell, valamint visszaemlékezni a mese egy részletére. A matricák és díszoklevél ismételten a könyv végében várja a gyerekeket.
Mindhárom könyv illusztrációi aranyosak, de hozzám a Zűrös Zénó könyvben lévők álltak a legközelebb, amelyeket Bogdán Viki készített.
Hogy tetszettek a könyvek?
Őszintén szólva meglepődtem azon, hogy mennyire aranyos és élvezhető kis mesekönyvek ezek. Olvasás előtt attól féltem, hogy engem felnőttként nem kötnek majd le, de még az 1. szintűben is találtam olyat, ami tetszett, a 2. szintű könyveket pedig kifejezetten élveztem. A kedvencem a Kincskeresés Nagymaroson volt, mert azt találtam a legkalandosabbnak. Szerintem mindhárom kötet megfelel az adott korosztálynak, és annak a célnak, amit oktatás-fejlesztés terén el akartak érni velük.
Vagyis összességében NAGYON TETSZETT mindhárom könyv.
Kiknek ajánlom a könyveket?
Olyan gyerekeknek, akik most tanulnak vagy csak nemrég tanultak meg olvasni. Ezek a mesék segíthetnek nekik az olvasástanulásban, szórakoztatóak, szépek és kreatívak.
Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyveket:
Nyereményjáték:
Első olvasós élményeitekről teszünk fel ezúttal kérdéseket nektek a turné állomásain. A feladatotok az, hogy beírjátok a választ a Rafflecopter-doboz megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
Kérdés a játékhoz:
Mi volt az első könyv, amit az iskolában el kellett olvasnod?
Állomáslista:
02. 16. Spirit Bliss Sárga könyves út
02. 17. Könyv és más
02. 18. Veronika’s Reader Feeder
02. 19. Nem félünk a könyvektől
02. 20. Csak olvass!
02. 21. Spirit Bliss Sárga könyves út
02. 22. Veronika’s Reader Feeder
02. 23. Nem félünk a könyvektől
02. 24. Spirit Bliss Sárga könyves út
02. 25. Könyv és más
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése