~ Sárga könyves út ~

2019. február 10., vasárnap

Iklódi Dóra: Cukormentes örömök - Blogturné


A BOOOK Kiadó jóvoltából megjelent Iklódi Dóra - a Wander. Food. Wonder bloggere - első receptkönyve, Cukormentes örömök címmel. Ennek örömére a Blogturné Klub négy tagja fakanalat ragadott, hogy kipróbálja az inzulinrezisztensek, cukorbetegek és egészséges életmódot folytatók számára összeállított gyűjteményt. Tartsatok velünk és kényeztessétek magatokat egészséges ételekkel! 

Iklódi Dóra Cukormentes örömök című könyvét azért vettem a kezembe, mert igyekszem egészségesebben étkezni, és gondoltam, kapok néhány jó tippet és receptet ahhoz, hogyan ehetnék finom dolgokat, amik nem hizlalnak annyira.

Ami tetszett

1. Személyes, segítő szándékú

A könyv elején egy előszóban megtudhatjuk, hogy miért is kezdett a szerző odafigyelni arra, hogy mit is eszik. Konkrétan ennek az az oka, hogy inzulinrezisztens és PCOS-es is egyben. Nekem csak PCOS-em van, de így is át tudom érezni, hogy milyen nehéz ilyenkor a táplálkozás, inzulinrezisztenciával párosítva pedig még durvább lehet. Ez a rész azért tetszett, mert a szerző őszintén leírta, hogy majd beleőrült eleinte a kontrollba, amit az étkezésben kellett bevezetnie. Sokan azt mondják, ó, ez könnyű, simán csinálom én is, ezzel pedig egyfajta kudarcélményt okoz azoknak, akiknek nehezen megy az életmódváltás (márpedig a többségnek nehezen megy). A kudarcélmény pedig sokszor vezet ahhoz, hogy az ember feladja az egészet. Viszont, ha valaki azt mondja, igen, ez baromi nehéz, én is majdnem beledöglöttem az elején, de aztán rájöttem, hogyan lehet ezt túlélni, sőt, élvezhetővé tenni, gyere, megmutatom neked is, segítek, akkor az ember úgy érzi, nincs egyedül a gondjával.

2. Tények, fogalmak magyarázata

Jó, hogy a szerző a könyv elején elmagyarázta érthető, hétköznapi nyelven, mi az inzulinrezisztencia, mi a diétájának (jobban mondva életmódváltásának) a lényege, célja, hogyan mérjük a napi szénhidrátmennyiséget, és hogyan osszuk fel egy napra azt az étkezéseink során, valamint, hogy édesítés során mit kerüljünk nagy ívben, és mit használhatunk nyugodt szívvel.

3. Könnyen értelmezhető

A receptek mellett találhatók jelmagyarázatok, amikkel azt jelzik, hogy mely receptek valók laktózérzékenyeknek és tejallergiásoknak, valamint glükózérzékenyeknek. Így mindenki azonnal láthatja az adott receptnél, hogy az neki való-e vagy jobb, ha továbblapoz a következőre. Ezen kívül minden receptnél megtalálható, hogy mennyi energiát, szénhidrátot, fehérjét és zsiradékot tartalmaz, ez abban segít, hogy könnyebben tudjuk számolni mi is, miből mennyit fogyasztottunk már az adott napon.

4. Minden étkezésre

A receptek sokszínűek. A cím alapján azt gondoltam, hogy csak desszerteket találok majd a könyvben, de ennél sokkal többet kaptam. Hét fejezet van összesen: Reggelik, Péksütemények, Kisétkezések, Saláták, Levesek, Főételek és Desszertek. Vagyis egy komplett nap összes étkezéséhez lehet receptet találni a könyvben a reggelitől kezdve, az ebéden át, a közti étkezéseken keresztül a vacsoráig.

5. Nyálcsorgató, mégis egyszerű, házias képek

Az ételekről készített képek igazán szépek, még ha az általunk főzött-sütött ételek nem is mindig úgy nézek ki, mint a könyvben. Míg más könyvekben étterminek tűnnek a fotók, addig itt inkább olyan, mintha egy profi háziasszony konyhájában készültek volna. Ez talán annak köszönhető, hogy sok a fafelület, az ételek mellett egyszerű kések, kanalak találhatók (nem profik által használt hiperszuper svédacélból készült kések és hasonlók), néhol a tányér mellett szétgurult alapanyagok, megpucolt zöldség hulladéka látható. Olyan természetes az egész.

6. Csak könnyen…

A receptek egyszerűen, érthetően vannak leírva. Ha valaki képes az értő olvasásra, akkor kicsi az esély rá, hogy elront valamit.

Amin elgondolkoztam…

1. Megtévesztő cím

A könyv címe Cukormentes örömök, ebből arra következtet az ember (legalábbis én erre következtettem), hogy olyan recepteket kap majd, amikhez alapvetően kellene cukor, de megmutatják, mivel, hogyan lehet helyettesíteni. Ezzel szemben a receptek között rengeteg olyan étel is van, amelyhez alapvetően nem kell cukor. Szóval szerintem a cím nem feltétlenül passzol a könyv tartalmához, nem azt adja, amit az ember előzetesen vár. Ahogy fentebb is írtam, én ezt nem igazán bántam, mert tetszett, hogy többet kaptam a könyvtől, mint amire a cím alapján számítottam. De ha valaki konkrétan olyan ételek receptjét akarja megtanulni, amikhez alapvetően kéne cukor, az lehet, hogy nehezményezni fogja, hogy nem passzol a cím a könyv tartalmához.

2. Pénzkérdés?

Bár a szerző is azt mondja, hogy az egészséges étkezés nem pénz kérdése, és részben ezzel egyet is értek, azért egy átlagember pénztárcájának mégsem könnyű ez a fajta életmódváltás. Ha csak néhány alapanyagot nézünk, a kókuszolaj litere kb. a 3x-osába kerül a legolcsóbb sima étolajnak. Vagy ott van a sima tej és a kókusztej, a sima tejet literenként kétszáz Ft alatt meg lehet kapni, a kókusztej litere ezzel szemben hétszáz Ft fölött kezdődik. Természetesen, az ember egészsége megéri ezt a plusz pénzt, de úgy vélem, nem annyira egyszerű ezt anyagi szempontból megoldani, mint azt sokan állítják.

Amit kipróbáltam

Úgy döntöttem, hogy időhiány miatt most a főzést választom sütés helyett, viszont két ételt is kinéztem magamnak és a családnak, egy levest és egy főételt. A leves a kolbászos lencseleves lett, a főétel pedig a rakott cukkini.

A lencseleves nem volt újdonság számomra, majdnem úgy szoktuk készíteni, ahogy a recept is írja, csak néhány eltéréssel. Egyfelől mi a hagymát egészben szoktuk beletenni a levesbe, itt viszont fel kellett kockázni. Másfelől mi tejfölt is keverünk a végén a levesbe, a mustárt viszont kihagyjuk, valamint nokedli tésztát szaggatunk bele kanál segítségével. Természetesen a könyvben lévő változat tejföl és nokedli nélkül sokkal egészségesebb. Ó, és mi általában olyan kolbászt használunk, ami kicsikét csípős.

A különbségek ellenére eszerint a recept szerint is nagyon finom volt a leves.

A rakott cukkiniről pedig csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Nagyon-nagyon finom lett. És ami klassz, hogy nagyon gyorsan el lehet készíteni, így bármikor össze tudom dobni a délutános műszak előtt, és még ebédelni is van időm belőle otthon. Annyit változtattam rajta, hogy nekem az étel mellé hiányzott még valami, ám mivel nem akartam hozzá rizst enni, inkább egy vékonyka tortilla lappal ettem.


Kinek ajánlom a könyvet?

Azoknak a hétköznapi embereknek, akik szeretnének egészségesen, de változatosan étkezni cukortól és egyéb szénhidrátoktól mentesen.

Értékelés: IMÁDOM.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet: KATT 


Nyereményjáték:

Mostani játékunk során édesítőszereket keresünk. Minden állomáson olvashattok egy leírást, mely alapján ki kell találnotok, milyen édesítőre gondoltunk, majd a helyes választ beírni a rafflecopter doboz megfelelő sorába. Ha mind a négyet eltaláljátok (vagy legalább megpróbáljátok), esélyetek nyílik megnyerni a Cukormentes örömök egy példányát.

Figyelem, a kiadó csak magyarországi címre postáz; a nyertesnek 72 óra áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, ellenkező esetben automatikusan újat sorsolunk!

Leírás a játékhoz:

Egy teljesen természetes édesítőszer, melynek levelei körülbelül harmincszor, míg kivonata és por formája 250-300-szor édesebb a cukornál.


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

02. 06. Dreamworld
02. 10. Spirit Bliss Sárga könyves út
02. 12. A Szofisztikált Macska

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése