~ Sárga könyves út ~

2021. november 21., vasárnap

J. K. Rowling: A karácsonyi malac – Blogturné



J. K. Rowling legújabb könyve egy igazán szívet melengető, izgalmas történet arról, mit jelentenek a gyerekeknek a játékok. A karácsonyi malac elrabolta bloggereink szívét is, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy mindannyian szívünkbe zártuk Jack és a plülssmalacának a történetét. Tartsatok velünk, merüljetek el velünk a mesék birodalmában és légy az a szerencsés olvasónk, aki a blogturné végén megnyeri a kötet egy példányát.


Miért választottam ezt a könyvet?

Rowling előző mesekönyve, Az Ickabog annyira nem ejtett rabul (bár a politikai átfedések, tanulságok tetszettek), mégis úgy gondoltam, adok egy esélyt az újabb gyerekeknek szóló történetének. Szeretem a karácsonyt, érdekesnek tűnt a történet is, szóval reméltem, hogy ezúttal megfog majd a mese.


Véleményem a könyvről

Jacknek Püsmac, a plüssmalaca a legjobb barátja. Ő az, akivel megoszthatja az örömét, bánatát, aki megnyugtatja, megvigasztalja, ha szomorú vagy fél. Jack szülei elválnak, és az anyukája összeismerkedik egy új férfival. A férfinak már van egy lánya, a mindig dühös Holly, aki egy rossz pillanatában kidobja a mozgó autóból Püsmacot. Jack teljesen kétségbeesik, Holly pedig megbánva a tettét, egy új plüssmalacot (a karácsonyi malacot) ad Jacknek. A kisfiú azonban nem éri be egy hasonmással, elmegy az Elveszettek Birodalmába, hogy megkeresse Püsmacot és megmentse őt a gonosz Veszejtőtől.

Először is, nagyon-nagyon boldog vagyok, hogy Az Ickabog ellenére nem hagytam ki ezt a mesét. Ez a legédesebb, legmeghatóbb, legizgalmasabb, legösszetettebb gyerekeknek (és felnőtteknek) szóló mese, ami talán valaha a kezembe került. És a legjobb karácsonyi történet. Egyszerűen odavoltam érte!

Az illusztrációk csodaszépek, őszintén szólva örülök, hogy ezúttal nem gyerekeket kértek fel a rajzoláshoz, mint Az Ickabognál. Bár annak is megvolt a maga bája, én jobb szerettem, hogy most beleláthattunk abba, Rowling miképpen képzelte a karaktereket, a történet világát. Jim Field illusztrátornak köszönhetően megkaptam ezt a lehetőséget, és szerintem csodás munkát végzett.

Jack igazán édes, bátor kisfiú, aki nagyon jó barát. Annyira ragaszkodik Püsmachoz, hogy hajlandó kockáztatni az életét is. Ahogy olvastam róla, egy csomószor vigyorogtam, könnyeztem, és szinte a teljes történet alatt olvadozott a szívem. Hollyt is megértettem annak ellenére, hogy amit elkövetett, tényleg gonosz dolog volt. De ő maga nem gonosz, csak sérült a lelke, fél, zavarodott és magányos.

Jack egész életében, ameddig csak vissza tudott emlékezni, mindig úgy feküdt le, hogy ott volt vele Püsmac. Most is ott érezte őt a kezében: a puha kis testét, a bogyókkal teli pocakját, a megviselt, lógó csülkeit, amelyekkel olyan jól lehet könnyeket felitatni. Még azt a meghitt, kicsit savanykás szagát is mintha érezte volna.
– Megkereslek, Püsmac – fogadkozott a könnyáztatta párnába nyomott arccal. – Elmegyek érted, majd ha már mindenki alszik.

Nagyon megszerettem a karácsonyi malacot, Kalacot is. Végig tudtam, hogy mit érezhet, és reméltem, hogy Jack is rájön erre. Nagyon sajnáltam a kis hasonmást, nem lehetett könnyű dolga, főképp, hogy még ki sem mutathatta az érzéseit Jack érdekében. Egy csomószor éreztem azt, hogy nagyon megölelgetném szegénykét.

A mese a veszteségekről szól, arról, hogyan tudjuk feldolgozni ezeket, miképpen tudunk továbblépni, elengedni a dolgokat. És hogyan jövünk rá arra, hogy ha valamit elveszítünk, az nem feltétlenül a vég. Hiszen, miközben az elveszett dolog után kutatunk, rábukkanhatunk más fontos, csodálatos dolgokra is. Jack izgalmas és megható kalandokon megy keresztül, amelyeket vele együtt élhetünk át mi is. Olvasás közben egyetlen pillanatig sem unatkoztam, a történet minden egyes szavát igazán élveztem.

A világ, amelyet Rowling megalkotott, ugyanúgy mágikus, mint a Harry Potteré volt, mégis teljesen különbözik tőle. Kicsit féltem, hogy Rowling majd koppintja magát önkéntelenül is, de egyáltalán nem. Semmiféle átfedést nem éreztem a két történet között. A karácsonyi malac világa igazán jól kidolgozott, varázslatos, magával ragadó. A gyerekeket és a felnőtteket is könnyedén beszippantja. Talán azért, mert mindannyian vesztettünk már el olyan tárgyakat, tulajdonságokat, érzéseket stb., amelyek hiányoztak/hiányoznak. Pontosan átérezzük, milyen az, amikor valamit nagyon szeretsz, mégis egy baleset, figyelmetlenség, véletlen következtében kikerül az életedből. Aztán gyötröd magad, hogyan is veszíthetted el az adott dolgot, és bár visszacsinálhatnád.

Érdekes volt elképzelni, hogy ezek az elveszett dolgok akár az Elveszettek Birodalmába is kerülhetnének. Amit egyébként Rowling nagyon szépen beépített a valódi világba. A Harry Potter varázsvilága is párhuzamosan létezik a muglivilággal, vagyis a mi világunkkal, ezúttal mégis teljesen új módját találta ki Rowling, hogy a mesében a valóság és varázslat világa egyszerre létezhessen. Emellett a karácsony témáját is jól beleszőtte Rowling a történetbe. Klassz hangulatot adott ez a mesének, főképp a vége felé, amikor megjelent egy bizonyos illető.

Maga a birodalom több részből áll. Egyfelől van a Kallódó a három ajtóval, ahol a tárgyakat besorolják fontosságuk szerint, és átküldik az egyik ajtón. A viszonylag hasznos, de esetleg még pótolható tárgyak kerülnek Pótolhatóba, az olyan dolgok, amelyek hiányoznak a gazdáiknak, Baj-Hogy-Nincs-Megbe, a nagyon értékes dolgok pedig Hiányoltak Honába. Ezeken kívül vannak még átmeneti helyek, valamint egy titokzatos sziget is. Ha pedig egy tárgy már senkinek sem hiányzik, eljön érte a Veszejtő, és felfalja őt.

Aztán egyszerre rémisztő üvöltés hangját sodorta a fülükbe a jeges szél.
– Ez a Veszejtő volt? – rémüldözött Jack. – Közeledik? Bújjunk el?
Kompasz meg sem állt.
– Nem kell – felelte. – Ez csak egy fájdalom.
– Micsoda?
– Egy fájdalom – ismételte az iránytű. – Egy ember fájdalma. Mindenki örül, ha megszabadul a fájdalmától, így azok mind ide, a pusztába kerülnek. Falkába verődve járnak, és csak üvöltenek. Igazából szánom szegényeket. Nem lehet valami kellemes...

Rowling nagyon klasszul kitalálta, hogy mik azok a dolgok, amelyeket elveszíthetünk. Nemcsak tárgyakról van szó, hanem mondjuk rossz szokásokról (körömrágás, orrtúrás), tulajdonságokról (szépség, derűlátás, becsvágy), esetleg megfoghatatlan fogalmakról (hatalom, emlékek, elvek, boldogság, remény). Kíváncsian vártam, hogy még milyen elveszettek kerülnek elő, és ahogy haladtunk a könyvben, én magam is átgondoltam, hogy miket "juttathattam" az Elveszettek Birodalmába. Olyasmik is eszembe jutottak, amikre korábban soha vagy nagyon régen gondoltam, és ez a felismerés igazán érdekes volt szellemileg és érzelmileg is.

Végül pedig tetszett, hogy bár ez egy mese, Rowling mégis betartotta a valódi világ logikai szabályait a történet végét illetően. Ez alatt arra gondolok, ami Püsmaccal történt, ahogyan alakult az élete, és ahogyan végül Jack döntött. Annak is örültem, hogy az újrahasznosítás fontossága is előkerült a mesében egyfajta megoldásként.


Hogy tetszett a könyv?

Zseniálisan felépített, ötletes és egyedi világot kaptam Rowlingtól nagyon aranyos és szerethető főszereplőkkel. A történet mondanivalója is egyedi és nagyon fontos. Számomra ez a könyv az egyik legjobb gyerekeknek szóló mese volt, és az egyik legjobb karácsonyi történet, amit valaha olvastam.

Vagyis összességében IMÁDOM ezt a könyvet.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Minden egyes gyereknek és minden egyes felnőttnek.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:


Nyereményjáték:

Mindannyian vesztettük már el kedvenc játékainkat, vagy tárgyainkat, így teljes mértékben tudunk Jackkel azonosulni. Ebben a játékban minden bejegyzésben találtok egy karácsonyi malacos képet elrejtve. Nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy melyik szó alatt találjátok meg a képet elrejtve.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


Állomáslista:

11. 08. Csak olvass!
11. 14. Utószó
11. 18. Dreamworld
11. 20. Spirit Bliss Sárga könyves út

a Rafflecopter giveaway

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése