~ Sárga könyves út ~

2018. december 18., kedd

Rácz-Stefán Tibor: Kapcsolatpróba – Blogturné


Rácz-Stefán Tibor Mikrofonpróba című regényének megérkezett a második része, a Kapcsolatpróba. A korábban szívünkbe zárt karakterek visszatérnek, és a tehetségkutató verseny is tovább folytatódik. A regényről ezúttal 3 bloggerünk mondja el a véleményét, és természetesen a turné végén ti is nyerhettek egy példányt a könyvből.

Rácz-Stefán Tibor Kapcsolatpróba című regényéhez még kéziratként volt szerencsém, ugyanis Tibi felkért, hogy olvassam el még a megjelenés előtt. Az első részt, a Mikrofonpróbát is olvastam korábban, nagyon megkedveltem Tibi karaktereit, és kíváncsi voltam, mi történik velük a folytatásban, úgyhogy nem volt kérdés, elvállalom az előolvasást.

A történet ott folytatódik, ahol félbemaradt. Hannáék a tehetségkutató következő fordulójára készülnek, miközben mindegyiküknek meg kell küzdeniük az egyéni problémáikkal is. Hannának választania kell két rendes srác közül, Xiarának meg kell küzdenie a sehová nem tartozás érzésével és a jövőkeresés bizonytalanságával, Máté az egész életét megváltoztatható döntés előtt áll, Dávid és Áron pedig azért küzdenek, hogy újraépítsék önmagukat, és ha sikerül, a kapcsolatukat is.

Újabb erősség

Az első könyvnél még eléggé zavart az, hogy E/3. jelen időben íródott a történet, de így a második részre egészen megszoktam, és már egyáltalán nem akasztott meg az olvasásban. Azt hiszem, ez annak köszönhető, hogy a karaktereket már megszerettem korábban, és most annyira lefoglalt, hogy megtudhatom, mi történik velük, hogy csak olvastam és olvastam.

A regény erőssége még mindig a nagyon jó karakteralkotás. Tibi szereplői szinte élnek, az érzéseik, gondjaik pedig teljesen átérezhetőek, és kicsit visszaviszik az embert a tinédzserkorba. Emellett azonban most egy újabb erősség is feltűnt számomra, mégpedig az, hogy a cselekmény egyáltalán nem sablonos. 5-ből 4 alkalommal, amikor azt hittem, tudom, mi is fog történni, hogyan alakul valami, mert a szokásos sablont vártam, Tibinek sikerült meglepnie. Így volt többek között Máté életre szóló döntésének végeredményével kapcsolatban, így volt a tehetségkutatóval kapcsolatban és még sorolhatnám.

Karakterek és problémáik

Hanna a tehetségkutató okozta lámpaláz mellett két fiú között vacillál, ez a szerelmi döntés pedig számomra az egyik legkérdőjelesebb és legérdekesebb szál volt a történetben. Mivel mind Patrik, mind Máté vonzó és szimpatikus a maga módján, és őszintén szólva, ha én lettem volna Hanna helyében, nem tudtam volna dönteni közülük, így kíváncsian vártam, hogy ő vajon képes lesz-e rá, és ha igen, mit tesz.

Eleinte attól féltem, hogy Tibi majd egy sablonmegoldást választ arra nézve, hogy az egyik fiút nyilvánvalóan eltávolítsa, míg a másikat közelítse érzelmileg Hannához és hozzánk, de szerencsére ez a szál is végül úgy alakult, hogy sikerült egyfelől meglepni, másfelől reálisan lezárni.

Akárcsak Máté szála esetében. Máté ugyanis profi zongoristának készült, mígnem az alkoholista anyja rávágta a kezére az ajtót. Most lehetőséget kap arra, hogy egy műtéttel visszakapja a tehetségét, de a kockázat hatalmas, ha nem sikerül a műtét, akkor nemcsak zongorázni nem fog tudni, hanem szinte egyáltalán nem tudja majd használni a kezét semmire. Egyfelől kíváncsi voltam arra, hogyan fog dönteni, másfelől érdekelt, hogy ha a műtét mellett dönt, akkor vajon mi lesz a végkimenetele.

Emellett Tibi behozott egy nagyon érdekes családi szálat is. Ugyanis Máté anyja újra megjelenik a fia életében, ezúttal józanon, és azt állítja, hogy új életet kezdett, és szeretné elnyerni a fia bocsánatát. Mindvégig teljesen megértettem Máté érzéseit. Szeretne hinni az anyjának, szeretné visszakapni őt, de közben retteg is, hogy mi lesz, ha újra csalódnia kell. Egy alkoholista apával a hátam mögött pontosan tudom, hogy milyen nehéz lehet ez, mert az emberben sokszor feléled a remény, ám annyiszor csalódott már, hogy fél hinni. Szóval érdekelt, hogy Máté ezúttal is csalódik-e, és ha igen, hogyan dolgozza majd fel, vagy ezúttal kellemes meglepetés éri, és az anyja valóban kibírja józanul, és megpróbál újra valódi anya lenni. Hogy mi lett a történetszál vége, azt természetesen nem mondom el előre, de annyi biztos, hogy nagyon drukkoltam Máténak.

Aztán ott van Xiara, aki már nemcsak magában, csendesen küzd azzal a kérdéssel, hogy hová is tartozik, hanem egy nyilvánosságra került esszéje miatt az iskolatársai sértődött viselkedésével is szembe kell néznie. Valamint a saját szüleivel, akik imádják őt, csak épp ezt nem mindig tudják jól kimutatni. De annyira igyekeznek, hogy az egyszerűen imádnivaló.

Xiara a jövőjével kapcsolatban is bizonytalan. Imád táncolni, de félő, hogy nem élne meg belőle, ha viszont más szakmát választana, azzal lehet, hogy elég pénzt kereshetne, ám nem biztos, hogy boldoggá tenné. Ezt a dilemmát is tökéletesen átéreztem, lévén, pont ugyanezzel küzdöttem egész életemben, csak én nem táncos, hanem író akartam lenni. Ez talán az egyik legnehezebb döntés mindenki számára, mert az, hogy mivel foglalkozik az ember az egyik nagyon fontos tényezője annak, hogy vajon boldog lehet-e az élete.

Xiara karaktere Rajmund miatt is izgalmas, ugyanis a homofób, sokszor agresszív Rajmund valódi énjét egyedül ő tudja időnként előhozni és megmutatni nekünk. Nagyon tetszett, ahogy szép lassan a lány is rájön, hogy Rajmund nem feltétlenül olyan, amilyennek mutatja magát, és egy kis kedvességgel, odafigyeléssel képes lehet a változásra.

Nem mellesleg nagyon kellemes meglepetés volt számomra az az ok, amit Tibi kitalált Rajmund viselkedésére. Azt gondoltam, hogy majd jön a sablon, hogy Rajmund azért utálja a melegeket, mert egy férfi esetleg zaklatta korábban, vagy hasonló negatív élmény érte, de Tibinek ennél sokkal jobb, kreatívabb megoldása volt, amely még emberibbé és szerethetőbbé tette Rajmundot.

És végül ott van Dávid és Áron. Dávid egyszerűen nem tudja feldolgozni az őt ért traumát, ez pedig megmérgezi mindkettejük lelkét és a kapcsolatukat is, sőt, Dávid testi épségét, egészségét is veszélyezteti. Áron természetesen kiáll Dávid mellett, óvja és védi őt, de ezzel csak azt éri el, hogy Dávid átváltozik tehetetlen játék babává. És ezt utálja. Rajmund döbbenti rá közvetve, hogy amíg nem tudja megvédeni önmagát, és nem boldogul egyedül az életben, addig Áronnal ketten sem lehetnek egészek. A döntés, amit korábban hozott mindkettejüknek nehéz volt, ezért érdeklődve vártam, hogyan is alakul a két fiú sorsa. Képes lesz-e Dávid megjavítani önmagát, és Áron végül hogyan dönt az új, tehetséges diákokat fogadó iskolával kapcsolatban. Na meg persze, hogy a Dávid új, helyes és meleg edzője, Félix hogyan jön majd a képbe. Annyit elárulok, hogy hála az égnek ezúttal sem sablonosan.

Zene, tánc, tehetségkutató

Ezúttal nehezebb helyzetben vannak Hannáék, ugyanis Máté és Áron nem tudnak/akarnak részt venni a tehetségkutató következő fordulójában. Vagyis szükség van valakire, aki besegít neki és Xiarának, erre a szerepre pedig igencsak meglepő személyt találnak.

Ahogy az első könyv esetében, Tibi most is nagyon érzékletesen leírta a próbák egy részét, valamint magát az előadást. Emellett a tehetségkutatót is feldobta néhány apró mellékszállal. Pl. azzal, hogy az egyik fellépő csapatban van Hanna korábbi legjobb barátnője, Maya. A lány mindig is féltékeny volt Hannára mindenért, de ezt Hanna csak azután vette észre, hogy elköltözött Pestről. A tehetségkutató alatt is elég gonoszul bánik vele Maya, Hannát pedig szörnyen bántja a dolog. De… talán ennek a rövidke, mégis érzelmileg, pszichológiailag nagyon érdekes szálnak tetszik leginkább a feloldása. Tibi olyan lezárást talált a két lány számára, ami nagyon reális, nagyon meglepő és nagyon igazságos.

És persze ott van még Kata, az elsőre butuskának látszó lány, aki valójában nem is annyira gáz, mint amilyennek mutatja magát, valamint a tehetségkutató zsűrije és műsorvezetője, akik csak „egy pillanatra” ugranak be a sztoriba, mégis színt hoznak az eseményekbe.

Összességében pont azt kaptam ettől a könyvtől, amit előzetesen vártam. Végigkövethettem a továbbra is nagyon élő és szerethető karakterek életének egy fontos részét, és drukkolhattam nekik, hogy a végén minden jól alakuljon számukra.

Kedvenc karakterek: Máté, Rajmund.

Kedvenc jelenet: amikor Rajmund megnyílik Xiarának.

Kedvenc idézet:

„Az embernek arra van ideje, amire akarja, hogy legyen. Legfeljebb kevesebbet alszik, ezt már régóta megtanulta.”

Értékelés: NAGYON TETSZETT.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet: KATT 


Nyereményjáték:

A Kapcsolatpróba fiatalok életéről szól, ezért most az lesz a feladatotok, hogy a blogokon talált képek alapján kitaláljátok szintén fiatalokról szóló sorozatok címét. Ezt a címet kell majd beírni a Rafflecopter doboz megfelelő sorába.

Figyelem! A kiadó csak Magyarország területén belül postáz, a nyertesnek pedig 72 óra áll rendelkezésükre, hogy válaszoljon a kiküldött értesítőre, különben automatikusan újat sorsolunk.

Kép a játékhoz:


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

12. 16. Könyvvilág
12. 17. Spirit Bliss Sárga könyves út  

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése