~ Sárga könyves út ~

2024. január 15., hétfő

Rácz-Stefán Tibor: Kamupasi karácsonyra – Blogturné



Bár karácsony már elmúlt, visszahozhatjuk egy kicsit a hangulatot Rácz-Stefán Tibor Kamupasi karácsonyra című könyvével, ami a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában jelent meg. Tartsatok három bloggerünkkel a turné során, és a végén ti is nyerhettek egy példányt a könyvből.


Miért választottam ezt a könyvet?

Jó pár könyvét olvastam már Tibinek, és mindegyiket nagyon szórakoztatónak találtam, és persze LMBTQ+ könyvről van szó, szóval mindenképpen el akartam olvasni, és írni róla nektek.


Véleményem a könyvről

A történet főszereplője Dani, aki egy könyvesboltban dolgozik, és egészen addig imádja is a munkáját, míg fel nem veszik mellé gyerekkori barátját, lelke és önbecsülése megtipróját, Zénót. Egy véletlen folytán úgy alakul, hogy Zénó Dani családja előtt Dani pasijának adja ki magát, hogy jóvá tegye a gyerekkori bűneit, mivel a fiú anyukája és nővére aggódnak amiatt, hogy Dani egyedül, magányosan él a fővárosban. Zénó kamupasiként Danival tart a családi karácsonyozásra, ami közben az egymás iránti érzéseikről kiderül, hogy egyáltalán nem kamuk.

Az alapsztori nem egyedi, rengeteg hasonló történetet láttam már filmeken, csak akkor mindig nő-férfi felállásban. LMBTQ+ sztorikén csak egyet olvastam eddig, a Pasialapanyagot. Az azonban rögtön megfogott, hogy az előbbiekkel ellentétben ez a sztori a könyvek világában játszódott, ahol én is otthon érzem magam. Ennek köszönhetően a főszereplőket is azonnal megkedveltem, mert hát a személyiségük könyvmolyként pont olyan volt, ami passzol az én személyiségemhez. Kár, hogy a valóságban nem léteznek, mert szerintem jó barátok lennénk.

Dani olyan kicsit, mint én. Magának való, a könyvek világában él, és pszichésen-lelkileg akad némi gondja a múltbeli sebek, csalódások miatt. Igaz, nekem nem takarításmániám, kényszerbetegségem van, de akad néhány olyan dolog a tarsolyomban, aminek köszönhetően simán meggazdagodhatna belőlem egy pszichiáter, már ha lenne pénzem eljárni hozzá... Mivel anno fiatalkorukban Zénó lekoptatta őt, pedig korábban legjobb barátok voltak, Dani azt hiszi, hogy nem elég jó, hogy szeressék. Ezért menekül a takarításba, mert az anyukája, nővére akkor voltak teljesen oda érte, ha segített nekik a házimunkában, és emiatt Dani önkéntelenül is úgy érzi, akkor kaphat csak szeretetet, ha ő maga és a környezete is tökéletes. De mivel tökéletesség nem létezik, így mindig elégedetlen önmagával.

Zénó a múltbeli dolgok alapján elsőre egy szemétnek tűnik, ám hamar kiderül, hogy nagyon nem az. Csak épp komoly helyzetekben magába zárkózik, és képtelenné válik a kommunikációra. Amivel megbánt másokat. Tetszett, ahogy kinyílt a karácsonyozás közben, elengedte magát, és önmaga mert lenni.

A Dani családjánál töltött karácsonyi részeket egyébként imádtam. Mármint... egyfelől nekem soha nem volt még ilyen karácsonyom. Voltak jobbak és rosszabbak, de olyan igazán hangulatos, amikor azt érzed, hogy igen, na, ez a karácsony, még soha nem volt. Vagy talán nagyon pici koromban, de már nem emlékszem rá. Mivel anya ápolónő volt, így ő karácsonykor is sokszor dolgozott, ha pedig nem, akkor fáradt volt, így sütögetni, főzőcskézni is csak akkor kezdtünk el közösen, amikor már felnőtt voltam.

Másfelől most karácsonykor lényegében egyáltalán nem volt karácsonyom, még csak a fa sem lett felállítva. A mélyvénás trombózisom miatt kímélnem kell a lábamat, ezért nem tudtam odakint ácsorogni órákon át a konyhában, nem tudtam hajolgatni a díszekért, hogy feltegyem őket a fára, a diétám miatt nem ehettem semmi finomat, és anyától még a karácsonyi ajándékomat is előre, még novemberben megkaptam kivételesen (téli cipőket, amikre már karácsony előtt szükségem volt, mert hideg volt). Szóval igen, most lényegében csak pillanatokra éreztem, hogy karácsony van. Leginkább akkor, amikor megkaptam a blogturnés társam csodás ajándékcsomagját, meg amikor a kolléganőim eljöttek hozzám látogatóba, és átadtuk egymásnak az ajándékokat.

Szóval jó volt egy család igazi karácsonyáról olvasni kicsit, mert tényleg adott némi karácsonyi hangulatot számomra így január elején, közepén. Ó, és Micike egy nagyon vicces kis tündér volt, akin olvasás közben hangosan kellett kuncognom.

A történetben előkerült még két nagyon fontos téma. Az egyik, hogy meg kell tanulnia az embereknek, hogy egy gyereket nem csak házasságban, párkapcsolatban lehet jól felnevelni. Sőt, ha olyasvalakivel maradsz együtt a gyerek miatt, akit nem szeretsz, akivel nem vagy boldog, attól fog csak igazán szenvedni a gyerek is, mert egyszerűen megérzi, hogy a szülei boldogtalanok.

A másik, hogy a biszexualitás létező dolog, és nem jár együtt a csalfasággal. A bifóbia nemcsak a heterókat, hanem sokszor a melegeket is erőteljesen jellemzi. Egyfelől az emberek nem hiszik el, hogy az adott személy, valójában nem csak a melegségét akarja „enyhíteni” azzal, hogy binek vallja magát, másfelől, a melegek félnek tőle, hogy ha valaki biszexuális, akkor könnyebben megcsalja őket, rájön majd, hogy valójában más életre vágyik egy ellenkező neművel, és hasonlók. Pedig pont annyi esélye van annak, hogy egy meleg megcsaljon és elhagyjon, mint annak, hogy egy heteró vagy egy biszex tegye meg.

Imádtam, hogy ismét olyan mellékszereplők tűntek fel a történetben, akiket Tibi korábbi könyveiből már ismerek. Nosztalgikus érzés volt, és régi, kedves barátokként köszöntöttem ezeket a karaktereket. És imádtam, hogy egy csomó általam is ismert és szeretett könyv és film/mese is előkerült a regényben.

A sztori vége nem lepett meg, pont az történt, amire számítottam, de ez egyáltalán nem baj. Kellenek az ilyen történetek, amik beburkolnak, mint karácsonykor egy meleg takaró, megsimogatják az ember lelkét, és nyugalmat, békét hoznak a stresszes hétköznapokba.


Hogy tetszett ez a könyv?

Mindig élvezem Tibi történeteit, mert olyan kellemesek, romantikusak, és a karakterei szinte élnek. Ez a könyve pedig különösen jólesett a lelkemnek, mert karácsonyi hangulatot hozott a napjaimba egy olyan időszakban, amikor számomra nem igazán volt karácsony.

Szóval összességében IMÁDOM ezt a könyvet.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Tibi rajongóinak mindenképpen, nem fognak csalódni. És persze azoknak, akik szeretik a kedves, romantikus LMBTQ+ történeteket.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:


Nyereményjáték:

A kiadó oldalán találhattok a könyvből egy kis beleolvasót. A játék során kérdéseket teszünk fel nektek, ezeket kell megválaszolnotok a beleolvasó segítségével. A helyes választ írjátok be a Rafflecopter-doboz megfelelő helyére.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


Kérdés a játékhoz:

Melyik könyv rémítette halálra Zénót?


Állomáslista:

01. 13. Utószó
01. 15. Spirit Bliss Sárga könyves út

a Rafflecopter giveaway

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése