~ Sárga könyves út ~

2019. október 19., szombat

Stanislaw Lem: Pirx pilóta kalandjai – Blogturné


A Helikon Kiadónak köszönhetően idén új kiadásban vehetjük kezünkbe Stanislaw Lem Pirx pilóta kalandjai című novelláskötetét, melyből 1973-ban magyar filmsorozat, 1979-ben pedig szovjet–lengyel film készült. Három bloggerünk kalandozta végig az űrt Pirx pilótával, hogy megírja a véleményét nektek a róla szóló történetekről. Természetesen a turné végén ti is nyerhettek egy példányt a könyvből. 

Őszintén szólva, amikor elolvastam a könyv fülszövegét, fogalmam sem volt róla, hogy kicsoda Lem, hogy ez a könyv már egy újranyomás, sőt, egészen addig, míg el nem kezdtem olvasni, abban a hitben voltam, hogy ez egy regény lesz. Szóval a Pirx pilóta kalandjait csak a sci-fi iránti kíváncsiságom miatt vettem kézbe teljesen tudatlanul, tiszta lappal nekikezdve.

Ami tetszett

1. Regény helyett novella

Bár először arra számítottam, hogy a Pirx pilóta kalandjai egy regény lesz, végül örültem neki, hogy tévedtem, és egy novelláskötetet kaptam olvasnivalónak. Az igazság az, hogy nem vagyok technikai zseni és a csillagászatban, űrtudományban sem vagyok otthon, ezért a tudományos leírások, magyarázatok megértése és megemésztése könnyebb volt úgy, hogy rövidebb szövegekben kaptam őket.

Azért is jó volt, hogy novellákat olvashattam, mert ebben a rohanó világban folyton félbe kell hagyni a könyveket a munka, házimunka és egyebek miatt, és ha regényként kell ilyen komolyabb sci-fit olvasnom, biztos, hogy elvesztem a fonalat, ha félre kell tennem a kötetet. Így viszont elolvastam egy novellát, aztán mentem főzni, újabb novella jött, majd készülődés a munkába, újabb novella és irány a munka, és így tovább. Így nem gabalyodtam bele a sztorikba, a tudományos leírásokba, és igazán érteni, élvezni tudtam a történeteket.

2. Jövőbeli világ jelenbeli problémákkal

Pirx egy olyan világban él, amelyről többségünk csak álmodozhat. A csillagok között utazik, új bolygókat fedez fel, közben ezernyi kalandba keveredik. Ám az emberi problémái hasonlóak a miénkhez. Retteg a vizsgáitól, attól tart, hogy nem elég jó pilótának, mert a külseje nem olyan, mint egy hősé, szenved a magánytól, amikor egyedül kell utaznia az űrhajóján a végtelen űrben.

Tetszik, hogy bár sci-firől van szó, Pirx mégis ismerős az olvasók számára, mert ugyanúgy ember emberi problémákkal, érzésekkel, mint bármelyikünk. Így könnyű megkedvelni, könnyű izgulni és aggódni érte, na meg persze drukkolni neki, hogy átmenjen a megmérettetéseken és túlélje a kalandokat.

3. Meglepetések

Nagyon tetszett, hogy sokszor nem tudtam kitalálni egy-egy novella végét. Pl. amikor Pirx vizsgarepülést végez, és hatalmas bajba keveredik, meglepett, hogy úgy alakultak a dolgok a végén, ahogyan. Az is izgi meglepetés volt, ahogyan az eltűnt pilótákat kísértő fénygömbös történet végződött, lévén, totál nem ilyen tudományos megoldásra számítottam, hanem inkább valami fantasztikusra. Ám mivel én jobban értékelem a tudományt, mint a csodákat, nagyon bejött ez a lezárása a történetnek.

4. Kedvenc sztori

A legjobban a kopogtató robot története tetszett nekem. Pirx egy olyan űrhajóra kerül, amelynek a legénysége korábban meghalt egy küldetés során, ám az űrhajóhoz tartozó robot megmaradt a hajón. Pirx arra lesz figyelmes egy nap, hogy az elhunyt legénység morzekopogását hallja a csöveken.

Az ember elsőre tudományos választ keres arra, miért kopogtatja a robot azt, amit évekkel azelőtt hallott a körülötte haldokló emberektől. Aztán furcsa érzés járja át, mert a robot annyira emberi. Olyan, mint egy idős ember, aki már testileg, szellemileg leépült, de ösztönösen emlékszik arra, ami valaha fontos volt számára valamilyen okból. Vajon a robot tényleg érez, traumát élt át, amikor a legénysége meghalt, vagy csak mi, emberek akarunk többet látni bele...

Kiknek ajánlom a könyvet?

Mindenkinek, aki szeretne egy komolyabb sci-fi novelláskötetet olvasni, hogy együtt kalandozzon Pirx pilótával az űrben.

Értékelés: NAGYON TETSZETT.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet: KATT 


Nyereményjáték:

Ezúttal a blogjainkon található képek alapján olyan sci-fi filmek, filmsorozatok címét kell kitalálnotok, amelyek a 20. században nagyon népszerűek voltak. A feladatotok annyi, hogy az adott film, sorozat címét beírjátok a rafflecopter doboz megfelelő helyére.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Kép a játékhoz:


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

10. 19. Spirit Bliss Sárga könyves út
10. 21. Nem félünk a könyvektől
10. 23. Flora the Sweaterist

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése