~ Sárga könyves út ~

2017. július 6., csütörtök

Írói kérdőív


Marosi Kati kért fel rá, hogy töltsem ki ezt az írói kérdőívet, és mivel ötletesnek találtam, így meg is tettem. :)


1. Milyen műfajban szoktál írni (novella, vers, regény, blog stb.)?

Elég sok mindent kipróbáltam már életem során. Vers, novella, kisregény, regény, színdarab, forgatókönyv, blog. Szeretem a változatosságot. :) Jelenleg elsősorban regényeket, novellákat és blogot írok.


2. Milyen zsánerekben és témákban szoktál írni?

Ez is változó. A megjelent könyveim ifjúsági krimik és fantasyk, de írtam már sci-fit, romantikus, lélektanit, thrillert és még sok egyéb mást is. Témák tekintetében is ezerszínű vagyok. Az viszont fontos számomra, hogy az adott történetben, akár mellékszálként is, de legyen valami fontos társadalmi téma, amelyre szerintem fel kell hívni az emberek figyelmét.


3. Mióta írsz?

13 éves korom óta. Egy unalmas biológia órán kezdtem el csak úgy poénból firkálgatni egy történetet, megmutattam az osztálytársaimnak, és követelték rajtam a folytatást. Jó érzés volt látni, hogy képes vagyok megmozgatni az érzéseiket és gondolataikat, így akkor határoztam el, hogy ha felnövök, mindenképpen író leszek.


4. Van már kiadott/megjelent műved?

Hét könyvem jelent meg eddig a Könyvmolyképző Kiadónál, az Árnyékvilág trilógia (Árnyékvilág, Kígyók sziszegése, Mennydörgő némaság), a Démoni érintés trilógia (A múlt árnyai, A jövő árnyai, A jelen árnyai) és A Szem című sorozat első része (Reményfosztottak). Ezen kívül régebben jelent meg novellám az Irodalmi páholy című irodalmi folyóiratban, valamint cikkeim a Zsiráf Magazinban, Baba Magazinban és a Női Net Café oldalán. Jelenleg pedig az IK Magazinnak írok.


5. Melyik volt a legelső írásod?

A legelső írásom egy X-akták fanfiction volt. 13 éves voltam, imádtam az X-aktákat, és még fogalmam sem volt arról, hogy létezik egyáltalán olyan fogalom, hogy fanfiction. Egyszerűen csak firkálgattam az iskolában egy történetet Mulderről és Scullyról.


6. Miért írsz?

Mert az írás az életem. Ugyanúgy szükségem van rá, mint a levegőre, vízre, ételre. Boldoggá tesz, megnyugtat, az írás által önmagam lehetek. Plusz van bennem egy vágy, hogy segítsek az embereknek, ha csak annyival is, hogy néhány órányi kikapcsolódást nyújtok számukra a mindennapi gondok közepette. Szeretek fontos társadalmi problémákat is bevonni a történeteimbe, mert bennem van az a szándék is, hogy a világot egy picikét jobbá tegyem.


7. Hogyan találsz időt az írásra?

Nagyon-nagyon nehéz, de ha valakinek az írás az élete, akkor megoldja. Amikor teljes állásban dolgozom, akkor korábban kelek, és munka előtt írok, vagy munka után alszom egy órát, aztán kicsit pihentebben leülök a Word elé. Az biztos, hogy ma, Magyarországon nem könnyű írónak lenni, mert legtöbbünknek szüksége van a megélhetés miatt egy másik munkára is, így viszont olyan, mintha két teljes állása lenne az embernek.


8. Mikor és hol szeretsz a legjobban írni?

Reggelente fog jobban az agyam, így ideális esetben rögtön ébredés után megiszom a kávémat, reggelizek, és leülök írni. De persze, ritka az ilyen ideális eset sajnos, mert ezernyi más dolga is van az embernek, amit meg kell csinálni. És a legjobban itthon, a szobámban, a gépem előtt szeretek írni. Néha előfordul, hogy papírra is írok, amikor nem vagyok itthon, de csak és kizárólag rövidebb novellákat. Regényt mindig Wordben írok.


9. Mit szoktál enni vagy inni írás közben?

Általában van közvetlenül mellettem tea, limonádé vagy cukormentes kóla, mert ha nem tartom a kezem mellett, akkor annyira bele tudok merülni az írásba, hogy egyáltalán nem iszom, aztán meg rosszul vagyok a kiszáradás okozta migréntől. Enni viszont sosem szoktam írás közben, mivel nem lehet egyszerre gépelni és enni. Ha pedig két másodpercenként a tányérhoz nyúlok, akkor nem tudok rendesen belemerülni a történetembe.


10. Van íráshoz használt dallistád?

Sosem hallgatok zenét írás közben, az csak elterelné a figyelmemet a történetről. Szeretem a zenét, de csak és kizárólag akkor, amikor nem kell másra koncentrálnom.


11. Mit gondol(nak) a családod/barátaid/szeretteid arról, hogy írsz?

Anya mindig támogatott benne, ezerszer elmondta, mennyire ügyes vagyok. Az összes megjelent könyvemet olvasta, és eddig még mindegyik tetszett neki. A húgom szintén olvasta a könyveimet. Más családtagom nem nagyon van, akivel szorosabban tartanám a kapcsolatot.

A barátaim egy része az olvasóm is, általában szeretik, amiket írok, de azt is őszintén megmondják, ha valami nem tetszik nekik az adott történetben. A barátaim másik része nem folyik bele az írói életembe, és más az, ami összeköt minket. De ez egyáltalán nem baj, hiszen nem attól lesz valaki a barátom, hogy érdekli-e miket írok, vagy sem.


12. Az alkotás melyik részét szereted a legjobban?

A szerkesztést. Tudom, ez furán hangzik, mert az írók többsége nehezen viseli a kritikát, de én imádom az építő jellegűt. Ilyenkor látom át, mi az, amiben még fejlődnöm kell, és hogy mi az, amivel még jobbá tehetem az adott történetemet. Róbert Kata szerencsére nagyon jó szerkesztő, nagyon élvezetes együtt dolgozni vele, úgyhogy tényleg jó élmény, amikor az írás folyamatában elérek a szerkesztéshez.


13. Az alkotás melyik része jelenti számodra a legnagyobb kihívást?

A leírások. Nem igazán vagyok jó bennük egyelőre, olvasóként sokszor unom őket, íróként pedig még nem találtam meg pontosan azt a középutat, amikor rendesen le van írva egy táj, helyiség, személy, de az érdekes, pörgős, nem pedig unalmas.


14. Milyen eszközökkel és mire szoktál írni?

Az asztali számítógépemen szoktam írni, Wordöt használva. Néha megesik, hogy papírra is írok, de csak nagyon ritkán, és csak rövidebb történeteket. Mivel az írásaim nagy része megjelenik (könyvként vagy blogon), azért dupla munka lenne, ha először papírra írnék, aztán bemásolnám az egészet Wordbe. Ez felesleges idő- és energiapazarlás lenne.


15. Hogyan lépsz túl az írói válságon?

Hála az égnek, ritkán van írói válságom, és azok sem tartanak tovább néhány napnál. Ilyenkor hanyagolom kicsit az írást, és helyette megpróbálok olyasmit csinálni, ami inspirálhat. Olvasok, jó filmeket nézek, kikapcsolódok a barátaimmal, zenét hallgatok, főzőcskézek vagy hasonlók.


16. Hogyan motiválod magad az írásra?

Sehogy, mert nincsen szükségem rá. Írnom kell, és kész. Ez egy belső kényszer, amit ha akarnék sem tudnék megszüntetni. Ha valamire motiválnod kell magad, az azt jelenti, hogy valójában nem akarod csinálni, én pedig mindig írni akarok.


17. Kik azok a szerzők, akik a legjobban inspirálnak téged íróként?

J. K. Rowling a legnagyobb példaképem. De nagyon kedvelem Anna Gavalda stílusát is, valamint Dosztojevszkijt, Murakami Harukit, George R. R. Martint és J. R. Wardot.


18. Melyik könyvek inspirálnak téged legjobban íróként?

Rengeteg ilyen könyv van. Még olyanok is vannak köztük, amik nem igazán jók, de pont azért inspiráltak, mert meg akartam mutatni, hogy a témában én tudok ennél sokkal jobbat is.


19. Mi a legjobb írói tanács, amit valaha kaptál?

Ha feladod, biztos, hogy elbuktál. Ha nem adod fel, akkor megvan az esély rá, hogy elérd a célodat.


20. Milyen céljaid vannak idén az írással kapcsolatban?

Nemrég leadtam a Könyvmolyképző Kiadónak A Szem 2. – Megláncoltak kéziratát, valamint most egy disztópia végén dolgozom, amit szintén le akarok adni még idén. Ezen kívül leadtam két novellát is, ami remélhetőleg bekerül majd a Kiadó ősszel megjelenő novellás kötetébe. Valamint a Könyvhéten támadt egy jó regényötletem Kolozs Kitti inspirálására, aminek szintén szeretnék nekiállni még idén.

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése