~ Sárga könyves út ~

2018. október 6., szombat

Stacia Deutsch: Kód, csajok, satöbbi – A barátságkód - Blogturné


A Kolibri Kiadó gondozásában jelent meg Stacia Deutsch A barátságkód c. könyve. A Kód, csajok, satöbbi sorozat első részében négy teljesen különböző fiatal lány kerül egy csapatba a kódoló szakkörben. Lucy, Sophia, Maya és Erin egy titokzatos feladat megoldása közben nemcsak a kódolás alapjait sajátítják el rövid idő alatt, hanem egy bimbózó barátság is kezdetét veszi négyük között. Ha ti is kíváncsiak vagytok a lányok kalandjaira, akkor tartsatok velünk, és játsszatok a három példány egyikéért! 

Stacia Deutsch Kód, csajok, satöbbi – A barátságkód című könyve egyfelől a cuki borítójával, másfelől a témájával keltette fel a figyelmemet. Akik ismernek, tudják, hogy számítástechnikai analfabéta vagyok, viszont imádom a kihívásokat. Szóval kíváncsi lettem, hogy vajon milyen módon is tanítja programozásra egy gyerekkönyv a fiatalokat, és vajon én érteni fogom-e, tudok-e valami újat tanulni egy olyan témáról, ami nem állt hozzám eddig túlságosan közel.

A történet egy Lucy nevű lányról szól, aki alig várja, hogy elkezdődjön az iskolában a programozó szakkör, ugyanis gyorsan meg szeretne tanulni programozni, hogy a rákbeteg nagybátyjának készíthessen egy segítő appot. A szakkör azonban nem azt adja neki, amit várt, túl lassan haladnak az órákon, és Lucy úgy érzi, nem tanul ott semmit, ami hasznos lehetne számára. Ám egyik nap kódolt levelet talál az iskolai szekrényén, amely egy kalandos nyomozás kezdetét jelenti. Vajon ki írta a kódolt levelet? Segíteni akar Lucynak az illető, hogy a lány minél előbb megtanulhasson kódolni? Vagy csak szórakozik vele, hogy aztán kigúnyolódhasson?

Gyerekkönyv felnőtteknek?

Amikor elkezdtem olvasni a könyvet, kicsit féltem, mennyire fog lekötni, lévén ez még csak nem is ifjúsági, hanem gyerekkönyv, én pedig 34 éves vagyok. De ahogy haladtam a történettel, a félelmem úgy múlt el. A szöveg stílusa valóban a 8-12 éves gyerekeket szólítja meg, ám a történet, a benne lévő rejtély sikeresen lekötötte az én figyelmemet is.

Érdekelt, hogy vajon ki írja Lucynak a leveleket. Vele együtt próbáltam megfejteni a kódolt üzeneteket, és kíváncsian vártam, hogy vajon milyen feladat lesz a következőben. Vagyis Lucyval és a barátaival együtt fejtettem a rejtvényeket és velük nyomoztam. Ez pedig igazán élvezetes volt. Azt hiszem, ha ez a könyv 8-12 éves koromban került volna a kezembe, egyszerűen imádtam volna, mert akkor a nyomozás élvezete mellett a stílus is pont passzolt volna hozzám.

A négy barátnő

Lucy mellett négy másik lány is csatlakozik a nyomozáshoz. Amrita, Sophia, Maya és Erin. Mivel ez egy rövid gyerekkönyv, nem kell aprólékosan kidolgozott karakterekre számítani, ennek ellenére mégis sikerült az írónőnek egyedi személyiséget és olyan hátteret adni mindegyik lánynak, ami által kedvelhetővé váltak.

Amrita Lucy jelenlegi legjobb barátnője, aki mindenben támogatja és segíti őt. Sophiával valaha jóban voltak, ám egy félreértés után ellenséges lett a viszony köztük. Maya divatos, csinos lány, akitől Lucy tart egy kicsit, mert azt gondolja róla, hogy túl menő ahhoz, hogy vele barátkozzon. Erin pedig az újlány, akinek meg kell küzdeni a beilleszkedéssel az iskolába és a közösségbe.

Sok regényben a mellékszereplők személyisége teljesen elsikkad, főképp, ha egy csoporthoz tartoznak. Mintha nem is különálló karakterekről olvasna az ember, hanem egy masszáról, aminek a részeit felesleges megkülönböztetni. Itt a lányok hiába alkotnak csoportot, mégis elég egyediek ahhoz, hogy az ember megjegyezze mindegyiküket külön-külön. Feministaként ennek nagyon örülök, mert ha csak ők lennének a „lányok”, akik nyomoznak, akkor elsikkadna a lényeg, vagyis, hogy ezerfélék lehetünk mi, lányok, nők, mégis mindannyiunkban találhatók értékes dolgok. Ész, erő, hűség, kitartás, kalandvágy… És ha sok különböző lány, nő összefog, összeadják a belső értékeiket, akkor klassz dolgok jöhetnek létre.

Programozás

Elégedett és elégedetlen vagyok a könyv tudásátadó részével. Elégedett, mert amit a programozásról megtudtam, az érdekes és érthető volt. Sőt, rögtön hasznát is vettem. A munkahelyi gépemen ugyanis történt egy kis gond, aminek köze volt a programozáshoz, és amikor az egyik kollégám megoldotta a problémát, és elmagyarázta, hogy mi is volt az, és hogyan lehetett megcsinálni, akkor ennek a könyvnek köszönhetően értettem, hogy miről beszél. Ez pedig nagyon klassz érzés volt!

Elégedetlen pedig azért vagyok, mert a könyv túlságosan felkeltette az érdeklődésemet a programozás iránt, és jó lett volna, ha még több információ van benne, még többet tanít nekem. Ez a rész ugyanis a programozásnak csak az alapjait mondja el. Persze egy fiatal gyerek számára lehet, hogy elegendő egyszerre ennyi tudás, mert nem tudna többet feldolgozni hirtelen, de nekem 34 évesen jöhetett volna 500x ennyi is. És remélhetőleg jönni is fog, ugyanis ahogy láttam, lesz a könyvnek folytatása, ami tovább tanít majd minket a programozásra.

Őszintén szólva nem hittem volna, hogy egyszer ezt fogom mondani, de: alig várom, hogy még többet tanulhassak a kódolásról! Vagyis a történet hasznos, mert valóban felkelti az olvasók érdeklődését egy programozás iránt. Nemcsak a gyerekekét, hanem akár az idősebbekét is.

A történetet elsősorban 8-12 éves lányoknak ajánlom, de ha valaki egyszerre vágyik könnyed kikapcsolódásra és némi tanulásra is, akkor akárhány évesen elszórakoztathatja ez a könyv.

Értékelés: NAGYON TETSZETT.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet: KATT 


Nyereményjáték:

A játékban kódolni nem, viszont egy kis matek példát kell megoldanotok. Minden állomáson találni fogtok egy kérdést, amire a válasz valamilyen szám lesz. A csavar az, hogy ne csak a válaszokat írjátok be a rafflecopter dobozba, hanem a végén adjátok össze a válaszokban szereplő számokat, és a kapott eredményt írjátok be a doboz “végösszeg” sorába.

Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.

Kérdés a játékhoz: Hányadik hónapban adta ki a könyvet a Kolibri Kiadó?

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

09. 30. Könyvvilág
10. 02. Olvasónapló
10. 04. KönyvParfé
10. 06. Spirit Bliss Sárga könyves út  


Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése