~ Sárga könyves út ~

2021. június 5., szombat

David Attenborough: Élet a földön – Blogturné



Az Élet a Földön David Attenborough természetfilm sorozatának regényváltozata. Legutóbb 27 évvel ezelőtt jelent meg nálunk, az eltelt időben pedig számos tudományos változás történt már. A kötet friss, felújított formában látott újra napvilágot a Park kiadónál.


Miért választottam ezt a könyvet?

Két Attenborough-könyvet is olvastam már, mindkettő a fiatalkori utazásairól szólt, és nagyon izgalmasnak, érdekesnek találtam őket. Azt reméltem, hogy ezúttal is sikerül egy kicsit világot járnom, csodákat látnom Attenborough-nak köszönhetően.


Véleményem a könyvről

Ez a mű nagyon más volt, mint az előzőek. Nem Attenborough személyes tapasztalatairól, kalandjairól olvashattam, hanem arról, hogyan alakult ki, fejlődött, változott az élet a bolygónkon az idők során. Először kicsit meg is ijedtem, mert fogalmam sem volt róla, vajon képesek lesznek-e lekötni a világ kezdetén kialakult primitív élőlények, a számomra ijesztő bogarak, rovarok, pókok és egyéb állatok, míg végül eljutunk a cuki élőlényekig.

De Attenborough élvezetes írói stílusa és a természet iránti lelkesedése elég volt ahhoz, hogy teljesen bevonzzon a könyv.

Olvasás közben rájöttem, mennyi mindent nem tudtam korábban arról, hogyan alakult a bolygónkon az élet. Tudtam, hogy léteztek dinoszauruszok, akik hatalmasak, fenségesek, de egyben rémisztőek is voltak, de fogalmam sem volt róla, hogy hányféle érdekes, veszélyes, apró, vagy éppen hatalmas ősélőlény létezett még, és ezek hogy néztek ki, hogyan éltek. A sorok olvasása közben sikerült megismernem, elképzelnem őket. Olyan volt az egész, mintha váratlanul egy másik bolygóra kerültem volna. Idegen, furcsa kinézetű, bizarr módon viselkedő növények, állatok vettek körül, amikre nagyon kíváncsi voltam, de egyben valamiféle tiszteletteljes rémületet is kiváltottak belőlem. Nehéz belegondolni, milyen is volt régen a bolygón, milyen hosszú időn át létezett élet az ember nélkül, és hogyan változott meg minden a mi rövid földi létünk során.

Bár kezdetben azt hittem, engem csak a cuki élőlények fognak igazán érdekelni a könyvben, végül kiderült, hogy a kevésbé tetszetős, veszélyes, ijesztő állatokról is lehet olyan izgalmas dolgokat írni, amik lekötnek. Leginkább azokat a részeket szerettem, amikben valami újat és különlegeset tudhattam meg az állatokról, növényekről. Például, hogy anno léteztek kétméteres tengeri skorpiók. Vagy hogy a békafajok a szemükkel és pislogással nyomják le a falatot a torkukon. És hogy a krokodilok a veszélyes fogaikkal milyen gyengéden tudják megfogni a kicsinyeiket.

Voltak azért megnyugtató dolgok is a könyvben. Például kiderült, hogy az óriás pókos, rovaros horrorfilmek hátborzongató lényei a valóságban nem létezhetnek, fiziológiai képtelenség, hogy egyszer olyan nagyra nőjenek bármitől is. Vagyis legalább attól nem kell parázni, hogy egyszer autóméretű mérges pókok hozzák el az emberiség végét.

Akadtak érdekes tudományos sztorik is a könyvben. A legviccesebb az volt számomra, hogy a tudósok sokáig egy újonnan felfedezett, különálló ősi állatnak hitték egy korábban már ismert ősi állat szájszervének lenyomatát.


Hogy tetszett a könyv?

A kezdeti bizonytalanság után nagyon élveztem ennek a könyvnek az olvasását, mert könnyed, kellemes stílusban adott át olyan tudományos ismereteket, amikről korábban még sosem hallottam (vagy legalábbis ennyire részletesen még nem hallottam). Kikapcsolódást és információkat kaptam egy csomagban.

Vagyis összességében NAGYON TETSZETT ez a könyv.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Azoknak, akik vágynak egy időutazásra, végig akarják követni, hogyan alakult ki a bolygónkon az élet és miképpen fejlődött addig a pontig, amit most ismerünk.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:


Nyereményjáték:

Mivel az Élet a Földön rengeteg állatot mutat be, jelenlegi játékunkban olyan élőlények után fogunk kutatni, akiket a kihalt fajok listáján tartunk nyilván, mégis annyira érdekesek, hogy megérdemlik, hogy foglalkozzunk velük. Nincs más dolgotok, mint a képek alapján felkutatni ezeket az állatokat, s a nevüket beírni a Rafflecopter megfelelő sorába.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


Kép a játékhoz:


Állomáslista:

06. 01. Dreamworld
06. 05. Spirit Bliss Sárga könyves út
06. 07. Readinspo

a Rafflecopter giveaway

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése