~ Sárga könyves út ~

2021. február 7., vasárnap

Géczi János: A rózsa labirintusa – Egy örök jelkép nyomában



Miért választottam ezt a könyvet?

Vágytam egy kis történelmi, művészettörténeti művelődésre, és ez a könyv érdekesnek tűnt a témája miatt. A rózsa valóban időn és téren átívelő szimbólum, amiről mindenki hallott már többféle értelmezésben is, ezért kíváncsi voltam, mi újat tud nekem mondani róla a kötet.


Véleményem a könyvről

Először is nagyon tetszik a kivitelezése. Kemény borítós, tele van gyönyörű illusztrációkkal, amelyek segítségével felfedezhetjük, milyen alkotásokon jelenítették meg a rózsamotívumot valamilyen módon. Emellett a szöveg tördelése is érdekes. Egy oldalon kéthasábnyi szöveget találhatunk, ránézésre kicsit olyan, mint egy régi lexikon, de ez egyáltalán nem baj. Valahogy különleges hangulatot ad a könyvnek, és ránézésre is tetszetős ez a fajta tördelés. Kíváncsi voltam, hogy így vajon könnyebb vagy nehezebb lesz-e olvasni a sorokat, de őszintén szólva nem vettem észre semmiféle különbséget sem negatív, sem pozitív szempontból. Körülbelül ugyanolyan érzés volt a szememnek és az agyamnak az olvasás, viszont látványra sokkal szebbnek találtam az oldalakat.

A rózsáról mint szimbólumról rengeteget hallottam már. Én magam is felhasználtam jelképként a Démoni érintés-trilógiámban. Versekben is sokszor találkoztam már vele akár tényleges, akár átvitt jelentésben. Ezek miatt azt gondoltam, sokat tudok erről a növényről, valamint arról, mekkora részt is kapott az emberiség történelmében, életében, művészetében, gyógyításában és egyéb területein. Aztán elkezdtem olvasni a könyvet, és rájöttem, hogy talán egy százalékát sem tudom annak, amit a rózsáról tudni lehet.

A könyv hat fejezetből áll, ezekben végigveszik, hogy hogyan kapcsolódott a rózsa a kis-ázsiai népekhez és a görögökhöz, a rómaiakhoz, a keresztény középkorhoz, az iszlám világhoz, a reneszánszhoz és a barokkhoz.

Mindegyik fejezet elég sokfelé ágazó, az irodalomtól és egyéb művészeti alkotásoktól kezdve a gyógyításon és illatszereken át az isten(ek)hez és emberekhez kapcsolódó elvont és tényleges jelentésekig mindent végigvesz a kötet.

Nagyon tetszik, hogy a szerző egy csomó idézetet ágyaz bele a magyarázataiba. Egyfelől így alátámasztja azt, amit állít, másfelől egy csomó olyan irodalmi műbe nyerhettem ezáltal betekintést, amelyet egyéb esetben valószínűleg sosem vettem volna a kezembe.

Akadtak a könyvben a rózsával kapcsolatban olyan dolgok, amiket már korábban is ismertem, de volt egy csomó új információ is. Meglepődtem például azon, hogy a rómaiaknál a kurtizánok az ügyfeleiket szólították rózsámnak. Valahogy a rózsám becézésről mindig úgy gondoltam, a nőkhöz kapcsolódik, őket hasonlíthatják ehhez a virághoz. Ezért volt váratlan információ számomra, hogy eredetileg ezt az ókorban a férfikuncsaftokhoz kapcsolták, őket becézték rózsámnak.

A másik, ami érdekes volt, hogy a középkori kereszténységben kitalálták az aranyrózsa kitüntetést, amelyet az kapott, aki a leghívebben szolgálta Krisztust és az egyházat. És már 1386-ban odaítélték egy nőnek, Szicíliai Johannának.

Volt olyasmi is a könyvben, amit lényegében ismertem, mégsem tudtam róla túl sokat. Például a rózsafüzér. Nem vagyok vallásos, így csak annyi homályos fogalmam volt erről, hogy azon számolgatják, hányszor mondtak el már valami imát. De sosem gondoltam volna, hogy egy ilyen egyszerű tárgyról ennyi érdekességet össze lehet szedni. Például, hogy nem véletlen a gyöngyök száma, hogy háromféle méret létezik, és ezeket a zsoltárok versszakainak száma is befolyásolta. Hogy vannak nagyobb méretű szemek a normális szemek mellett, és hogy ezeknek mi a jelentése és funkciója.

A könyv csak a barokkig jut el a rózsaszimbólum kivesézésében, de engem érdekelne, hogy a későbbiekben hogyan maradt az életünk része ez a virág. Jelen pillanatban, a 21. században vajon milyen vonatkozásai, kapcsolódásai vannak az emberekhez, valláshoz, gyógyításhoz, mindennapokhoz? Itt élek a 21. században, de valószínűleg, sikerülne meglepni azzal, mennyi módon is kapcsolódik jelenleg is a rózsa hozzánk. Olyan módokon is, amikre mi, hétköznapi emberek, akik nem tanulmányozzuk ezt a virágot, magunktól nem is gondolnánk...


Hogy tetszett a könyv?

Nagyon tetszett a kivitelezése, a képek, a szöveg tördelése. Nagyon érdekes volt, hogy a múltban mennyiféle módon kapcsolódott az életünkhöz a rózsa. Azt hittem, sokat tudok erről a növényről, de a könyvet olvasva rá kellett jönnöm, hogy ez nem így van. Sok új, érdekes információt megtudhattam a kötetből.

Vagyis összességében NAGYON TETSZETT ez a könyv.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Akik szeretnének egy igényesen kivitelezett kultúrtörténeti könyvet olvasni az egyik legfontosabb, az életünkhöz ezer szállal szorosan kötődő növényről.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése