~ Sárga könyves út ~

2022. december 10., szombat

Rácz-Stefán Tibor: Téged kérlek karácsonyra – Blogturné



Turnénk kezdetével egy időben jelenik meg Rácz-Stefán Tibor legújabb romantikus, YA-regénye, amely a 17 éves focista, Bence coming out történetét beszéli el. Ahogy közeledik a karácsony, főszereplőnk úgy vágyik mind jobban arra, hogy randira hívja évfolyamtársát, Martint. Tartsatok bloggereinkkel ezen a szívhez szóló turnén, és ne feledjetek el játszani se, ugyanis a turné végén a Könyvmolyképző kiadó jóvoltából egy szerencsés olvasónk meg is nyerheti a Téged kérlek karácsonyra egy példányát!


Miért választottam ezt a könyvet?

Tibi könyvei mindig nagyon aranyosak, akárhányat is olvastam tőle, igazán jól szórakoztam, és olyan főszereplő karaktereket alkot, akik nagyon élők, akár a szomszédban is lakhatnának.


Véleményem a könyvről

Bence focista, a nagyanyja álszent vallásos, aki gyűlöli a melegeket, a legjobb barátja, Zalán pedig állandóan homofób dumákat nyom. Bence azon gyötrődik, miként lehetne nyíltan önmaga. Retteg attól, hogy ha bevallja, meleg, elveszíti a családját, a barátait. Martinról már az egész iskola tudja, hogy meleg. A szülei is tisztában vannak vele, és mindenben támogatják. Ettől még nem könnyebb az élete, mert sok bántás (Zalán részéről majdnem fizikai is) éri őt. Bence titokban és távolról odavan érte, de nem mer lépni egészen addig, míg egy új baráti társaságban meg nem találja az igazi helyét.

Nagyjából tudtam, hogy mire számíthatok Tibitől stílus, karakterek, történet tekintetében, és nem is csalódtam, pontosan azt kaptam, amit vártam. Egy kellemes, kedves történetet, szerethető karakterekkel, tinédzserproblémákkal. És itt nemcsak a coming out problémákra gondolok, hiszen mindegyik karakternek megvolt a maga baja.

Zalán azért olyan, amilyen, mert otthon rossz a helyzete. A szülei állandóan veszekednek, de a nyilvánosság előtt titkolják a gondjaikat. Zalán már csak arra vágyik, hogy végre elváljanak egymástól, de valamiért ez nem akar bekövetkezni, ezért a fiú frusztrált, és gyűlölködéssel, összevissza csajozással akarja levezetni ezt. Bár az otthoni gondjait megérettem Zalánnak, és sajnáltam ezek miatt, de a tetteivel, szavaival nagyon nem értettem egyet. Azért, mert valakinek rossz, nem ártatlanokat kell szekálni, bántani, kihasználni. Az otthoni gondok ezekre nem adnak mentséget. Viszont a regény háromnegyede körül történt valami, ami miatt mégis megkedveltem őt, és nagyon remélem, hogy meg fog változni teljesen. A könyv végén azt olvastam, hogy Zalánnak lesz egy saját spin-off könyve, talán abban lesz lehetősége végleg és teljesen jó útra térni.

Aztán ott van Viola, a lány, akinek köszönhetően Bence bekerül az új baráti társaságába. Ő nagyon szegény családból származik. Az iskola mellett, a szabadidejét feláldozva pénzért takarít másoknál, hogy segítsen odahaza. Nehezen dolgozza fel, hogy esetenként rászorul mások segítségére, vagy nem tud annyit adni anyagilag (mondjuk karácsonyi ajándékként) a másiknak, amennyit ő kap. Az ő problémáit teljesen át tudtam érezni, mivel a családom sosem volt anyagi szempontból eleresztve, és én magam is sokáig küzdöttem anyagi gondokkal már felnőttként. Én viszonylag kilábaltam ebből a gondból (már persze, ha az infláció nem lesz ennél is durvább... XD), és Viola is megérdemelné, hogy jobbra forduljon a sorsa. Főképp, mert ő, Zalánnal ellentétben, a gondjai ellenére is kedves ember maradt.

Na, de térjünk vissza a főszereplőkre... Bence és Martin nagyon kedvelhető karakterek. Bence félelmei, főképp a mai Magyarországon, a mai társadalmat elnézve, nagyon is reálisak. Érthető volt számomra, hogy miért fél előbújni még a szülei előtt is, akik láthatóan szeretik. (Bár az apjára egy bizonyos erőszakos tettért haragszom, már csak azért is, mert végül bocsánatot sem kért érte, csak úgy tett, mintha mi sem történt volna!) Sajnáltam őt, amiért annyi időn át titkolnia kellett nemcsak azt, hogy ki ő, hanem azt is, hogy mit érez Martin iránt.

– Olyan jó fiút neveltem belőled – mondja anya, egyenesen a szemembe nézve. – Jézus tanítása él a szívedben, hogy mindenkit szeress, akkor is, ha más. Büszke vagyok rád, bogárkám.
Felnyögök, holott tudom, a kedvesség szülte a szavait.
– Te csak ezt látod Martinban? Hogy meleg?
Anya meglepetten felvonja a szemöldökét.
– Dehogyis. Kedves, illedelmes fiú, és nagyon szép a szeme.
Erre valahogy elmosolyodom. Tényleg az.
– Akkor miért emeled ki mindig, hogy más? Ez olyan, mintha hangsúlyozni akarnád, hogy elfogadod őt, pedig egy ember annyival több annál, mint hogy melyik nemhez vonzódik.
Anya egy pillanatra lehunyja a szemét, aztán újra végigsimít az arcomon.
– Látod, bogárkám? Pontosan ilyeneket kellene mondanod a kis barátaidnak az öltözőben, hogy ők is megtanulják, miben hibáztak, mint ahogy most én. Lesz min gondolkodnom az esti imám után.
Tényleg csak ennyin múlna? Talán igaza van.

Martin szerencsés a szülei miatt. Minden gyereknek olyan szülők kellenének, mint az övéi. Akik feltétel nélkül szeretik a gyereküket, és nemcsak elfogadják olyannak, amilyen, hanem támogatják is őt, hogy az lehessen, aki. Például imádtam, hogy az anyukája kiment a Pride-ra. Azt is érettem, miért féltik a szülei Martint, de hát igen, egy gyereket nem lehet kalitkában tartani.

Bence és Martin együtt is nagyon aranyosak voltak, szerettem a jeleneteiket. Sokszor emlékeztettek a Heartstopperből Charlie-ra és Nickre, meg az egész történet hozta azt a békés, kedves, szeretettel teli hangulatot, vagy legalábbis valami hasonlót. Bár ez a regény meglátásom szerint sokkal realistább volt, valószínűleg már csak azért is, mert Magyarországon játszódott, és itt azért egy LMBTQ-embernek nem annyira jó a helyzete, mint például Angliában.

Egy kis hiányérzetem volt a rasszista tanár szála miatt, mert az előkerült, aztán lezárás nélkül el is halt, de talán majd a spin-off kötetben előkerül újra.

Ezenkívül meg kell említenem még Bence nagymamáját, aki a leggusztustalanabb karakter, akiről valaha olvastam. És ezt jó értelemben mondom. Ő egy olyan negatív karakter, akit az ember élvezettel gyűlöl. Az összes jelentben, amiben megjelent, gyomorgörcsöm lett és elöntött a düh. Közben viszont szántam is ezt a gonosz kis (nem magasságra, hanem belső érték szempontjából kicsi) vénasszonyt a bigottsága miatt. És mert a vallásossága ellenére valóban fogalma sem volt róla, mi is a szeretet.

Nagy fordulatok nincsenek a regényben, pont úgy alakulnak a dolgok, ahogyan azt az ember az elejétől kezdve várta és elvárta. De ennek a történetnek nem is az a lényege, hogy tele legyen meglepetésekkel. Egyszerűen csak be akarja mutatni, mennyire nehéz ma Magyarországon egy LMBTQ-embernek előbújnia. Emellett pedig más tinédzserproblémákat is elénk vetít a mellékszereplőknek köszönhetően.


Hogy tetszett a regény?

Pontosan azt kaptam Tibitől, amit előzetesen vártam tőle, egy nagyon kellemes kis LMBTQ-regényt szerethető karakterekkel és tinédzserproblémákkal.

Szóval összességében NAGYON TETSZETT ez a könyv.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Mindenkinek, aki szereti a lélekmelengető, romantikus LMBTQ-regényeket.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:


Nyereményjáték:

Főszereplőnk, Bence sportoló, aki fél attól, mit szólnak csapattársai, ha elmondja, hogy meleg. Szerencsére a valóságban is akadnak olyan bátor sportolók, akik felvállalják önmagukat, így hozzájuk kötődik a játékunk is. A feladatotok, hogy kitaláljátok, ki szerepel az egyes állomásokon, és a sportoló nevét beírni a rafflecopterbe.

(Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyertest e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.)


Kép a játékhoz:


Állomáslista:

12. 10. Spirit Bliss Sárga könyves út
12. 12. Utószó
12. 14. Spirit Bliss Sárga könyves út (Interjú)

a Rafflecopter giveaway

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése