~ Sárga könyves út ~

2023. január 5., csütörtök

Hatvani Csaba: Parányi talányok 2.



Miért választottam ezt a könyvet?

A Parányi talányok első részét nagyon ötletesnek találtam, gyerekként biztosan imádtam volna, mert már akkor is azokat a játékokat szerettem, amik megmozgatták az agyamat. Kíváncsi voltam rá, hogy az új részben a szerző tud-e valami újat mutatni nekem és a célközönségének, a gyerekeknek.


Véleményem a könyvről

A kötetben 30 parányi talány, vagyis találós kérdés szerepel. Olyan találós kérdések, amelyekre egy-egy állat a helyes válasz. A találós kérdések aranyos, nyelvileg játékos versikék formájában vannak megfogalmazva, amik nekem személy szerint nagyon tetszenek. Rímelnek, jó a ritmusuk, vagyis a gyerekek számára élvezet lehet akár megtanulni, elszavalni is ezeket.

Minden talányhoz két oldal tartozik. A könyv elején elmagyarázzák nekünk, miként is kell hozzálátni a rejtélyek, rejtvények megfejtéséhez. Az első oldalon van a talányos mondóka, amiből megpróbálhatjuk kitalálni a hozzá tartozó állatot. Felnőttként ez nem volt túl nehéz, lévén a mondókák az adott állat sok jellemzőjét magába foglalják. Gyerekként biztos, hogy többet gondolkoztam volna a megfejtéseken. Vagyis szerintem a célközönség számára nem túl egyszerűek, de nem is túl bonyolultak ezek a versek.

Ha valaki nem tudja, melyik állat tartozik az adott mondókához, azáltal kaphat segítséget, hogy a mondókát tartalmazó oldalon az állat egy kis részlete el van rejtve az illusztráción. Apropó illusztrációk... Itt kell hozzátennem, hogy Sebők Orsolya imádnivaló, színes, teljes oldalas rajzokat készített a kötethez. Nekem nagyon bejön a stílusa, egy kicsikét még jobban is, mint az első kötet illusztrátoráé, pedig az ő rajzait is szerettem.

Ha valaki megfejtette a mondókát, még nincs vége a játéknak, és ez újdonság az előző kötethez képest. A talány második oldalán ugyanis nyelvi játékok várnak a gyerekekre. Gyerekként ezeket is imádtam volna, de még felnőttként is el tudtak szórakoztatni. Nem mellesleg ezek a pluszfeladatok a többi között fejlesztik a gyerekek nyelvi készségeit, logikáját. Olyasmikre kell gondolni, hogy pl. milyen értelmes szavakat tudsz összerakni az adott állat nevének betűiből. Vagy ha az adott állat nevének magánhangzóit kicseréled más magánhangzókra, milyen értelmes szavakat kaphatsz. És hasonlók...

Természetesen a második oldalak végén mindig van egy kis tudományos, de érdekes leírás az adott állatról, ahogyan az első kötet esetében is. Így a gyerekek a játék mellett sok érdekes tényt tanulhatnak meg az állatokról. Vagyis ez a kötet nem csak szórakoztatja a kicsiket, hanem többféle tudást, fejlődési lehetőséget is ad számukra. Egyfelől nyelvit, másfelől logikait, harmadrészt tudományos-biológiait. A mai világban, amikor mindenhol csak butítani akarják az embert, én kifejezetten nagyra értékelem, ha valaki fejleszteni, tanítani szeretné a gyerekeket. Azt pedig még jobban értékelem, ha mindezt a megfelelő játékossággal, érdekességgel teszi.

Kíváncsian várom a Parányi talányok 3. részét, és azt, hogy abban miféle érdekes újításokat találhatok majd.



Hogy tetszett a könyv?

Bár nagyon nem vagyok a célkorosztály, igazán szórakoztatónak találtam a kötetet. Egyfelől, mert tudom, hogy kislánykoromban imádtam volna mind a találós versikéket, mind a nyelvi játékokat. Másfelől, mert úgy vélem, nagyon fontos, hogy ebben az elbutításunkra törekvő világban az újabb generációkat megtanítsuk a tanulás, tudás szeretetére, arra, hogy mennyire klassz dolog használni az agyunkat. És szerintem az ilyen játékos, mégis oktató-fejlesztő könyvek pont ezt mutatják meg a kicsiknek.

Szóval én összességében IMÁDOM ezt a könyvet.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Minden kisgyereknek, mert nagyon jól fognak szórakozni úgy, hogy közben egy csomó képességük fejlődik, sok érdekes információ megragad az agyukban.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése