~ Sárga könyves út ~

2020. május 3., vasárnap

Gáspár András Gáspár: Föld 2. Záróvizsga – Blogturné extra


A Móra Könyvkiadó idén tavasszal egy feledhetetlen utazásra kalauzolja el az olvasókat, amely során az univerzum peremén válhatunk részeseivé egy izgalmas próbatételnek. A Föld jövője egy iskola tanulóin múlik. Vajon sikerül megmenteniük a világot, amit ismernek? Tartsatok velünk a Blogturnén, és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott példányt a könyvből! 


1. Színművész, drámatanár, szinkronszínész, szerkesztő-műsorvezető, és most már író. Elég sok mindennel foglalkozott már eddigi élete során, honnan jött az ötlet, hogy megírja az első regényét?

Játékként indult. Tény: korábban is írtam regényt. Egész pontosan 10-12 évesen. Star Wars-epigonként elkészítettem akkor egy sci-fit, ami ma is megvan, de azt bizony senkinek nem mutatnám meg, annyira gyenge és annyira szánalmas másolata a frenetikus George Lucas-világnak. Ha lenne 100 művem és egy múzeumi kiállítást rendeznének a munkásságomról évtizedek múlva, ott annak a regénynek a penészes kézirata majd egy lelakatolt üvegvitrin alatt biztosan megtekinthető lesz. De senki sem olvashatja el!

Ugyanakkor az első „tényleges” regényemre átöröklődött ebből a kiskamaszkorszakból a sci-fi-műfaj. A FÖLD 2 ZÁRÓVIZSGA ugyanis egy science fiction. 17 évvel ezelőtt Bibinek, Daninak és Barnabásnak kezdtem írni, a gyermekeimnek, amikor a srácok tízévesek voltak, a lányom pedig kb. négy. Akkor még az ISKOLA AZ UNIVERZUM PEREMÉN címet viselte a formálódó mű. A gyerekeim imádták a kalandokat. Balatonszárszón éveken keresztül a cukrásztól a zöldségesen keresztül a helyi gyerekekig nagyon sokan be voltak avatva egy nagy nyári kalandjátékba, melynek az alapkoncepciója az volt, hogy a Balatonon vannak kalózok! A gyerekeim a szülői szervezkedésről semmit nem tudtak, ők csak azt látták, hogy reggelente a nyaraló ajtaja elé ajándékokat és üzeneteket helyeztek ismeretlen kezek: az elkövetők az üzenetek szerint a gonosz kalózok, vagy a srácaim patrónusai, a jó kalózlányok voltak. A fiaim, kislányommal az élen zászlót bontottak, „jó kalóz” bandát alapítottak, és szenvedélyesen részt vettek a fordulatos játékokban. Volt, hogy éjszakai csatákra indultak megmenteni a kalózlányokat. Volt, hogy őrült vízipisztolycsatát vívtak az általunk felbérelt kalóz fiúkkal az éjszakai erdőben. Ellenfeleik persze mindig elvesztették a hatalmas csatákat, üvöltve menekültek az éjszakában, és maguk mögött hagyták a kalózkincseket... Sok éven át tartott a játék, és a felnőtt gyerekeim bevallották, hogy mindvégig megingathatatlanul hittek abban, hogy a Balaton egy varázslatos kalózvidék. A lányomnak ősszel hiába mondták a barátai, amikor a kalandjairól mesélt lelkesen, hogy csak a szülei szórakoznak vele, ő elszántan védte a kalózigazságot!

Ezeknek az élményeknek volt köszönhető, hogy szerettem volna elvarázsolni őket egy kalandregénnyel is, hogy ezzel egy olyan világot teremtsek nekik, ahol megint csak együtt szárnyalhatunk. Sok-sok feladatom volt akkoriban színészként, televíziósként, több mint 10 évbe telt, míg megírtam a regényt, amelynek első verzióját már csak felnőtt fejjel olvashatták... Így készült el a mű, ami mellé írtam egy másikat is. Ezt a két regényt adtam le a Móra Könyvkiadónak.

Pacskovszky Zsolt szerkesztő hívott fel. Amikor vele szemben ültem a Móránál, arra gondoltam, ő majd azt mondja: jó játék volt ez András, de az ifjúsági irodalom nem játék, térj vissza inkább a színpadra! Ehelyett Zsolt azt mondta, hogy „a Móra Könyvkiadó szeretné, ha írnék még történeteket. Vannak-e még sztorijaim? Szeretnének mint írót felépíteni...” Ezzel úgy tűnt, a játéknak vége van. Rá kellett ébrednem arra, hogy egy új fejezet következik az életemben. Nem játszhatok többet, komolyan kell vennem, hogy íróként számítanak rám. Bevallom titokban: továbbra is játszani fogok. Mert számomra a játék maga az élet. 


2. A Föld 2. Záróvizsga egy tinédzserekről szóló sci-fi. A regényben nagyon szépen visszaadja ennek a korosztálynak a jellegzetességeit mind viselkedés, mind beszédmód, mind gondolkozás terén. A drámaóráinak köszönhetően ismeri ilyen jól a tinédzsereket? Van esetleg olyan karakter a regényben, akit a saját diákjairól mintázott?


Tényleg hatnak rám a fiatalok. Közöttük élek, 2008 óta tanítom őket, hallgatom a problémáikat, igyekszem haladni a korral, és minden generáció újabb és újabb jellegzetességekkel, egyediségekkel lep meg. Ami ma szleng volt, az holnap már ciki, ami ma divat, az holnap old school. És igazából mosolyogva és szeretettel nézem, ahogy minden generáció újra és újra megfogalmazza önmagát és azt képzeli, hogy az ő problémáik újak és soha nem látottak. Igen: vannak új világjelenségek, amelyek meghatározzák a gondolkodásukat, de vannak olyan alapérzelmek, kapcsolatok, konfliktusok, amik nem változnak. És a lényegi kérdések tényleg mindig ugyanazok. Változik a környezet, a zene, a politikai pártok, a divat, a technikai kütyük, de a szerelem, a barátság, a szeretet, a gyűlölet, a hűség és árulás kérdései változatlanok. Én mindenképpen olyan művet szerettem volna írni, amely reflektál a kor jelenségeire, de alapvetően örök dolgokról szól.

Nem fogalmaztam bele egy-egy konkrét diákomat a könyvbe. A karaktereket a dramaturgia formálta, és igyekeztem őket minél több dimenzióssá tenni. Ezek a srácok nem héroszok. Küzdenek és esendőek. Gyengék és erősek egyszerre. Problémákkal találkoznak, problémákat igyekeznek megoldani. Hol jól, hol rosszul. És ez a lényeg. A mai fiatalok olyan világot kaptak, ahol csak jók vagy rosszak lehetnek. Csak fekete vagy fehér minden. Okos lehetsz, vagy ostoba. Migráns vagy honfi. Csak barátok és ellenségek vannak. Micsoda ostobaság ez! Hol van az igazi ember, aki olykor erős, olykor gyenge, olykor győz, és aztán veszít. Hol van a lehetőség a fiatalnak arra, hogy hibázzon és a hibáin keresztül, a tapasztalások útján önmaga rájöjjön a saját helyes válaszaira. Kész válaszokat adnak szegény fiatalok szájába. Jelszavakat és címkéket...

Az én hőseim felépítik a saját világukat, a saját emberi kapcsolataikat. Én önállóan cselekvő és gondolkodó, többdimenziós hősöket igyekeztem formálni. Olyan héroszokat, akik két lábbal a FÖLD 2-n járva tanulnak meg egyenes derékkal küzdeni, nyerni és elbukni. 


3. Mivel a főszereplők tinédzserek, és a regény az ő gondjaikról, életükről szól, az ember azt gondolhatná, hogy egy ifjúsági sci-fit tart a kezében. De szerintem ez nem teljesen igaz. Hiszen olyan fontos filozófiai témák kerülnek elő, mint az egyes emberek természete, sőt, az emberiség természete. Ön hová sorolná be a könyvét; ha muszáj lenne, milyen címkéket aggatna rá?

A FÖLD 2 ZÁRÓVIZSGA egy sci-fi kalandregény. Fiatalok és fiatal lelkű felnőttek regénye ez. Olyan olvasóké, akik nem pusztán kalandokra vágynak, de arra is, hogy gondolkodjanak a világról és a mindenségről. Vitaindító regény. Alig várom az író-olvasó találkozókat, hogy a fiatalokkal és felnőttekkel a világról beszélgessünk és arról, hogy mit tehetünk együtt azért, hogy megmaradjunk! 



4. A regény történetének egyik alappillére az a gondolat, hogy az emberiség talán végleg leszerepelt, és nem biztos, hogy méltó „urai” vagyunk a bolygónknak. Ön mit gondol erről, lát még reményt számunkra?

A 21. századba ért emberi civilizációról súlyosan negatív véleményem van. Vak, aki nem látja, hogy elszúrtuk: környezet- és légszennyezés, túlnépesedés, pusztuló ózonréteg, az élő környezet pusztítása, atomháborús veszély... Soroljam? Ostoba politikák: idegengyűlölet, antiszemitizmus, dzsihád, kirekesztés, hatalommánia, önzés, pénzhajhászás, tenyérbe mászó cinizmus... Milyen világ ez? Normálisak vagyunk? A hajlamaink ijesztőek. A jelenünk elkeserítő.

Sokszor azt érzem, hogy egyenként kellene ébresztő, jó szándékú pofonokat kiosztani sok-sok hatalmasnak, hogy térjenek észre. Ők a minták, ők a véleményvezérek. Hogyan is várhatnánk a kisemberektől, hogy erkölcsösen, toleránsan, szeretettel teli szívvel éljék mindennapjaikat, ha azt látják, hogy a csúcson mi a norma. A jelen szerintem rémületes. De vakon hiszek a jövőben. Ezért imádok tanítani. Mindig látom az újabb és újabb diákjaim szemében azt a tiszta csillogást, ami erőt ad. Ami segít hinni abban, hogy igenis kinevel a föld olyan generációkat, akik nem folytatják azt, ami ma a norma. És ha belőlük több és több lesz, akkor csakúgy, mint a koronavírus, egy idő után a gonoszak, cinikusak, álnokok és sötét lelkűek nem találnak felületet, amin megtapadhatnak, és nem tudnak tovább fertőzni. Szomorú világ az övék. A hazugságok és a sötétség világa. De hiszek a napban és a fényben. Mert az legyőzhetetlen. Én ezt igyekszem az alkotásaimmal továbbadni. Számomra a drámaoktatás is alkotás. Fiatal lelkeket formálok és erősítek a nyári táboraimban és a drámaiskolámban is. A diákjaim nem fognak beállni semmilyen sorba. Ebben biztos vagyok. Ők szép világot fognak építeni, és bárki, akinek ez a célja, alkotótársakra lel ezekben a fiatalokban. 


5. A regény szereplőinek az erejükön, a fegyvereken és a modern technikán kívül az eszüket is használniuk kell, hogy túléljék a „záróvizsgájukat”. Nekem nagyon tetszettek a könyvbeli rejtvények, én is a karakterekkel együtt törtem a fejem rajtuk. Nehéz volt kitalálni ezeket? Csak készíteni vagy megoldani is szereti a különböző rejtvényeket? Van kedvenc rejtvénytípusa?

Az írás egy áldott állapot. Komolyan mondom: minden jön. Magától. Nem gondolkodom. Ha gondolkodni kell, akkor felállok, teszek egy kört, tornázom, vagy elkezdek olvasni, valami mást, ami kikapcsol. De utána a gondolataim visszatérnek az eredeti problémához és megvilágosodok. Tényleg. Egyszer csak minden beugrik. Rettegek is, hogy mi lesz, ha ez az állapot egyszer megszűnik... De egyelőre minden működik. A rejtvények is egyszer csak ott voltak. Ismertem őket abban a pillanatban, ahogy bevillantak.

Egyébként a FÜLES a mai napig jár nekem. Emlékszem, hogy már 4-5 évesen ott voltam minden hét keddjén nagymamám postaládájánál (azt hiszem kedd, de lehet, hogy hétfő volt az előfizetőknek), és boldogan szedtem ki a rejtvényújságot. Igaz, akkor én még csak a képregényeket lapoztam, gyűjtöttem, de később a keresztrejtvények megszállottja lettem. Szeretem a sakkfeladványokat és imádtam a Sudokut mindaddig, amíg a feleségem nem fejlesztette tökéletesre magát ebben a műfajban. Bevallom a keresztrejtvényekben – amikben egy időben versenyeztünk – és a Sudokuban is jobb nálam. Én pókerben vagyok erős, de azt meg nem akar velem senki sem játszani... 


6. Adam, Paul, Eva, Phil, Steve, Angelina, Daniel… Tele van a regény különböző személyiségű karakterekkel. Önhöz melyikük személyisége áll a legközelebb?

Adam Bridge. Az esendő főhős. Ő egy érzékeny intellektuel. Egy demokrata. Egy ösztönös vezető. Egy szerelmes lelkű fiatal srác. Egy idealista, aki végletekig hisz az emberben. Mindig is ilyen szerettem volna lenni és ilyen szerepeket szerettem volna játszani ifjúsági filmekben. Soha nem játszottam. 


7. Ha felajánlanák, hogy tanár lehet a Highburyben, vállalva ezzel az állás minden felelősségét és következményét, amit a könyvbeli tanárok is vállaltak, aláírná a szerződést?

Durva kérdés. Ugye nem áruljuk el az olvasónak, miért... Nos, most azt illene mondanom, hogy igen, aláírnám. De a határozott válaszom: talán. 


8. Ha ön is tagja lenne a Föld 2-re kerülő kiválasztottaknak, milyen pozíciót vállalna szívesen az új kormányban, és mi lenne az első döntése az adott pozícióban?

Én Adam Bridge lennék. Miközben írtam, mindig eljátszottam a gondolattal, hogy az ő helyében mit tennék. És mindig azt tettem a belső történetemben, amit végül ő tett. Illetve: én forrófejűbb vagyok. Lehet, hogy többször elveszítettem volna a fejem, nem tudtam volna olyan higgadt lenni fontos pillanatokban, mint ő. 


9. Az is fontos kérdés a történetben, hogy vajon az emberek elég érettek-e a teljes igazságra, vagy jobb-e számukra, ha bizonyos információkat a vezetésük nem juttat el hozzájuk. Adam vagy Steve, melyikük álláspontja mellett állna ki hasonló helyzetben?

Egyértelműen Adam Bridge mellett. Az ő nevében ott van a lényeg: híd. Híd ő ember és ember között. Az ő útja az, amit követni érdemes. Bölcs fiatal lélek. Illetve: a regényben próbálgatja önmagát. Az útjait. Az adottságait. Útkereső. Ez a legfontosabb. 


10. Lesz esetleg folytatása a Föld 2. Záróvizsgának? Vagy egy teljesen új regényen dolgozik?

Amikor a Móránál mint író jelentkeztem, két könyvet adtam le. A második mű is zöld utat kapott, az elsővel egyetemben. A második műnek nincs köze a FÖLD 2-höz... Illetve: azt a művet sem egy boldog jelenkor ihlette. Igen. Ilyen szempontból áll a kapcsolat, bár két teljesen más világban játszódó történetről van szó.

A második regényem címe: A HÉJNÉLKÜLI. Ezt fél év alatt írtam, két évvel ezelőtt. Egy nagyon izgalmas disztópikus kalandregény. Az alaptörténet három nap alatt készült el egy színdarab formájában az ÁSZ SZÍNJÁTSZÓ TÁBOR-ban – melynek művészeti vezetője vagyok – egy úgynevezett „challenge” eredményeként. A táborban az egyik reggel minden csapat húzott egy fotót több kép közül – amelyeket a fotóművész fiam készített –, és annak a fotónak az alapján kellett három nap alatt színdarabot készíteni. Emlékszem, mennyit agyaltunk a csapatommal, hogy mit rakjunk össze, sok-sok vita volt a diákjaimmal, ugyanis én tanítás közben is betegesen ragaszkodom ahhoz, hogy amit csinálunk, annak legyen kapcsolata a korral, amiben élünk. Így elkészült egy történet, amely nagyon durván reflektál arra a helyzetre, amiben élünk.

Egy olyan közösségben játszódik, amelyet vak hitek vezérelnek... A főhős egy tizenéves lány, aki héjnélkülivé válik egy olyan társadalomban, ahol mindenki a „héj” szent tanában hisz. Hogy mi ez a héj, az legyen a jövő évben megjelenő regény titka 2021-ig. De aki héjnélkülivé lesz, annak a sorsa a kegyetlen halál. Egy tizenéves lány küzd a regényben azért, hogy legyőzze az évszázadok óta vak hitre épülő közösségének hazugságait. Ez tehát kész, a nyáron kell korrektúráznom.

De elkészült itt a karanténban egy hónap alatt a harmadik regényem is. A koronavírus-karantén második napján kezdtem írni a TISZTA című történelmi thillert. A Meroving-korban játszódik a sztori egy kis frank faluban, ahol a királyok brutálisan erkölcstelen és véres politikai játszmáinak hatására a társadalom eme apró közösségében is pestisként kezd haláltáncot járni és pusztítani az erkölcstelenség és perverz gátlástalanság. Ebből talán kiderül, hogy nem vagyok jó véleménnyel mindarról, ami körülvesz. Nem hiszem, hogy ez ifjúsági regény lesz. Nagyon vad, csontig hatoló regény. Sötét korról szól, de aki érti a nyelvemet, rájön hamar, hogy nem történelmi regényt fog a kezében. Imádom egyébként a történelmi regényeket, de ma ezeket nehezebben fogadja be a közönség. A TISZTA egy nagyon fordulatos thiller. Szerintem filmalapanyag. Komolyan. 


11. Jelenleg az olvasók sajnos nem találkozhatnak önnel személyesen egy író-olvasó találkozó keretében, de készül nekik valami online meglepetéssel a „szobafogság” ideje alatt?

A Móra Könyvkiadónak egy nagyon kreatív csapata van. Április 25-én tartottak egy online Könyvfesztivált, ahol fél napon keresztül a Facebook-oldalukon számos újdonságot bemutattak. Én egy 20 perces anyagot küldtem be, amelyben beszéltem a karanténlétről és felolvastam a FÖLD 2 ZÁRÓVIZSGÁ-ból. De április végén lesz egy online űrutazás, egy nagy kalandjáték. Ebben én leszek a küldetésvezető, és a bejelentkező játékostársaim közül, akiknek különböző karakterekben kell bemutatkozni, kiválasztom, hogy kik jöhetnek velem a FÖLD 2-re. A játékosok gyakorlatilag egy „castingon” vesznek részt, melynek során meg kell győzni a küldetésvezetőt, azaz engem, hogy miért kellene benne lenniük abban a csapatban, amely a FÖLD 2-re indul, ahol az emberiség záróvizsgája vár rájuk. A csapat tagjai a kiválasztás után kapnak majd extra feladatot is... Nagyon várom ezt az online életjátékot. Kicsit a valóságban is eljátszunk a FÖLD 2 ZÁRÓVIZSGA tétjeivel.

Számomra is nagy a tét az elmúlt napokban. Az első könyvem már kapható. Nagyon szeretném, ha sok lelket, szívet és szellemet elérne. Gyermekeimnek írtam. És a Föld 1 gyermekeinek. 


Szívből kívánom, hogy minél több emberhez eljusson a Föld 2 Záróvizsga, és nagyon kíváncsian várom a Héjnélküli és a Tiszta megjelenését. Köszönöm szépen az interjút!

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:
KATT 


Nyereményjáték:

A történetben a szereplők egy másik bolygón, valahol az univerzum peremén találják magukat. Játékunk során az állomásokon olyan könyvekből találhattok idézeteket, amelyekben a szereplők szintén elhagyják a Földet valamilyen okból. A rafflecopter dobozba kérjük írjátok be az adott blogon található könyv címét. Tartsatok velünk, és nyerjétek meg a Móra Könyvkiadó által felajánlott példány a könyvből!

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


Idézet a játékhoz:


„A következő teendőm: tétlenül üldögélni tizenkét órán át.
Jobb, ha hozzálátok!”


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

04. 29. Utószó
05. 03. Spirit Bliss Sárga könyves út (Extra)

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése