~ Sárga könyves út ~

2021. december 6., hétfő

Sárközi Judit: Mentős Misi



Miért választottam ezt a könyvet?

Az írótól korábban elolvashattam a Postás Palkó című mesekönyvet, amely bepillantást engedett abba, hogy milyen is egy postai alkalmazott élete, milyen a postán dolgozni. Mivel anno én is ott dolgoztam másfél évig, közel állt hozzám az a mesekönyv. Amikor megtudtam, hogy Sárközi Judit következő mesekönyve a mentősök életéről szól majd, ismét lelkes lettem, ugyanis édesanyám, ha nem is mentős, de gyermekápoló volt negyven éven át. Szóval az újabb mesekönyv témájához megint csak személyes kötődés fűz.


Véleményem a könyvről

Ezúttal Mentős Misi kalandjait követhetjük végig tizennégy mesében, amelyek által bepillantást nyerhetünk a szakmájába és a családja életébe is.

A mesekönyv négyzetalapú, kemény borítós, vastag papírra nyomott, ezért a legkisebb gyerkőcök kezébe is viszonylagos biztonsággal odaadható, kisebb az esély rá, hogy meg tudják gyűrni, el tudják tépni. A betűk nagysága és az egy oldalon található szöveg mennyisége szintén tökéletes a kicsik számára. Egyfelől a 6-7 évesek próbálgathatják a könyvvel az olvasást, másfelől esti mesének pont megfelelő hosszúságú egy-egy történet.

Minden második oldalon egész oldalas illusztráció található. Ezek a rajzok minimalisták, de igazán aranyosak, főképp, amelyek gyerkőcöket ábrázolnak. És passzolnak a kötetben található mesékhez.

A történetek sokszínűek. Akadnak, amelyek Misi munkáját mutatják be nekünk, akár munkahelyi események által, akár úgy, hogy ő maga mesél arról az óvodában a gyerekeknek, mivel is foglalkoznak a mentősök. És akadnak, amelyek Misi családi életébe engednek betekintést. Miközben az olvasó gyerkőcök jól szórakoznak a meséken, nagyon fontos, hogy még tanulhatnak is. Megtudhatják például, hogy milyen telefonszámot kell hívni Magyarországon, ha baj történik, és sürgős segítségre van szükségük, mit kell tennünk könnyebb égési sérülés esetén, valamint azt is, hogy mivel tilos és mivel szabad megetetni a madarakat.

Különböző híres magyar helyeket is megismerhetnek Maja, Misu, Mentős Misi, és a felesége, Mici társaságában. Eljuthatnak a Balatonudvariba a szív alakú sírkövekhez és Tihanyba is a híres visszhanghoz. És átélhetnek a családdal néhány különleges élményt, például a helikopteren utazást vagy a Mikulás látogatását.

Bár a könyv főszereplőjeként a címben Mentős Misi van megjelölve, Misu és Maja is legalább akkora szerepet kapott a mesékben, mint ő, ha nem nagyobbat. Egyébként az író le sem tagadhatná, hogy van gyereke és a munkahelyén is gyerekek veszik körül, mert a testvérpár viselkedése, beszólásai, csínyei és cukiságai nagyon élethűre sikeredtek. Jókat mosolyogtam rajtuk, aranyosak voltak. Szerintem a gyerek olvasók is azonnal meg fogják kedvelni mind Misut, mind Maját, mert valamelyikükben rokonlélekre lelnek majd. A csínytevők inkább Misuban, a szabálykövető gyerekek pedig Majában.

A kötet egyébként tökéletes ajándék karácsonyra. Nemcsak azért, mert a mesékben is előkerül ez az időszak, és megteremti az ünnepi hangulatot, hanem mert miután egy mesében a család megsüti a mézeskalácsot, mi is nekiállhatunk a finomság elkészítésének, ugyanis a receptjét megtalálhatjuk a mesét követő oldalon.

Misu megszeppenve elviharzott a gyerekszobába.
– Gyere, Maja, baj van!
– Miért, mi történt, hogy így meg vagy rémülve?
– Itt van Rendőr Robi, és vallatni jött minket az eltűnt pénz miatt.
– Ja, csak az. Nekem nincs félnivalóm. Csak annak van, aki ellopta anya pénzét – nézett szúrósan az öccsére.
– Azért néha mellém állhatnál – dünnyögte Misu.
– Nem kéne annyit füllentened, és akkor jobban bíznék benned – felelte Maja.
– Nem is füllentek, csak néha.

Egyetlen apróság volt, amin a következő kötetekben lehetne csiszolgatni, engem kicsit zavart a lányok és fiúk beskatulyázása. Például, hogy a lányok csak hercegnők akarhatnak lenni halloweenkor, karácsonyra pedig babát szeretnének, míg a fiúk legót. Vagy hogy sütésnél, hóember- és madáretető-építésnél mi a lányok és a fiúk dolga, és hasonlók. Én pl. gyerekként utáltam a hercegnős meséket és a babákkal sem tudtam mit kezdeni, pedig lány vagyok, és simán meggyúrtam a tésztát, viszont a díszítéshez béna voltam. Szóval szerintem ezeket a tevékenységeket nem lehet felosztani lányosra és fiúsra, mert személyiségtől, nem nemtől függ, hogy ki mit szeret vagy képes megcsinálni. Ezeket a skatulyázásokat kicsit ellensúlyozta számomra az, hogy Maja belevaló kislány volt, nem hagyta magát Misuval szemben, elég bátor volt kiállni önmagáért és visszaszólni a testvérének, ha arra volt szükség.


Hogy tetszett a könyv?

Postás Palkó meséit is szerettem, de Mentős Misi történetei egy kicsikét még jobban tetszettek. Valahogy ez a kötet még inkább lekötött, többször megmosolyogtatott. Tetszett, hogy a gyerek olvasók sok fontos dolgot megtanulhatnak a könyvből amellett, hogy jól szórakoznak, mindezt úgy, hogy az író nem a szájukba rágta az információkat, hanem szépen beépítette a történetekbe.

Vagyis összességében NAGYON TETSZETT ez a könyv.


Kiknek ajánlom a könyvet?

Így karácsony előtt kifejezetten tökéletes ajándék minden gyerkőcnek, mivel sok a télhez, ünnepekhez kapcsolódó történet benne.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet:

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése